

Nowa odsłona programu NaszEAuto
Program NaszEAuto został rozszerzony – zwiększono katalog beneficjentów, podwyższono wysokość dopłat i uproszczono proces wypłaty środków. To kolejny krok administracji publicznej w stronę dynamicznego rozwoju zeroemisyjnego transportu w Polsce.
Podczas konferencji prasowej 12 listopada 2025 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podsumowały postępy w realizacji programów wspierających elektromobilność oraz ogłosiły zmiany w programie NaszEAuto. Z nowej odsłony programu wsparcia na zakup lub leasing pojazdów zeroemisyjnych skorzystać mogą nie tylko przedsiębiorcy, ale również instytucje publiczne i organizacje prowadzące działalność społeczną.
Dotychczas z programu NaszEAuto skorzystało ponad 19,5 tys. wnioskodawców, którzy łącznie uzyskali ponad 600 mln zł wsparcia. Nowa wersja programu – obowiązująca od 20 października 2025 r. – rozszerza zakres dostępnych dopłat i wprowadza rozwiązania oczekiwane przez rynek.
Najważniejsze zmiany to:
- rozszerzenie wsparcia na pojazdy kategorii M2 i N1 (małe busy i samochody dostawcze),
- możliwość składania wniosków przez NGO, parki narodowe, jednostki samorządowe, szkoły, placówki opiekuńcze oraz podmioty medyczne z kontraktem NFZ,
- dopłaty do: 40 tys. zł (M1), 70 tys. zł (N1) i aż 600 tys. zł (M2),
- utrzymanie premii za zezłomowanie pojazdu,
- rezygnacja z premii za niski dochód,
- skrócenie czasu oczekiwania na wypłatę dotacji do około 7 miesięcy.
Budżet programu to 1,1 mld zł, z czego ponad połowa środków jest już zakontraktowana.
Zmiany te mają umożliwić szybsze upowszechnianie pojazdów zeroemisyjnych również w instytucjach realizujących zadania publiczne. Jak podkreślano podczas konferencji, włączenie szkół, placówek medycznych, jednostek samorządowych i NGO to istotny impuls do budowy rynku, na którym elektromobilność staje się rozwiązaniem powszechnym i realnie funkcjonalnym dla różnych typów użytkowników.
Transformacja transportu wpisuje się w szerszą strategię rządu dotyczącą rozwoju infrastruktury i technologii zeroemisyjnych. W ramach Funduszu Modernizacyjnego prowadzone są m.in. programy dotyczące budowy stacji ładowania, rozbudowy sieci elektroenergetycznych oraz zakupu pojazdów ciężkich kategorii N2 i N3. Sam pierwszy nabór w programie wsparcia infrastruktury ładowania przyniósł 352 wnioski o łącznej wartości ponad 2 mld zł, a planowana moc instalacji przekroczyła 1,15 GW.
Więcej informacji o programie: naszeauto.gov.pl