
O Federacji
Leaseurope jest głosem leasingu i wynajmu samochodów w Europie. Jest federacją stowarzyszeń firm leasingowych działających w Europie. Zrzesza 46 krajowych związków reprezentujących leasingodawców bankowych, producenckich i niezależnych, a także firmy zajmujące się długo- i krótkoterminowym wynajmem samochodów. Leaseurope jest międzynarodowym stowarzyszeniem non-profit zarejestrowanym w Belgii.
W ramach federacji działają różne komitety, grupy sterujące, grupy robocze i grupy zadaniowe, które pracują nad nowymi proponowanymi przepisami i standardami/praktykami, a także prowadzą prace analityczne i ilościowe. W Leaseurope działają grupy zajmujące się takimi tematami jak: rachunkowość i podatki, sprawy prawne, nadzór ostrożnościowy i rynki kapitałowe, statystyka, motoryzacja, leasing samochodów, wynajem samochodów osobowych, wynajem samochodów ciężarowych, samochody połączone, sztuczna inteligencja i nieruchomości.
Leaseurope łączy swoich członków, organy regulacyjne i inne zainteresowane strony, pracując nad silną pozycją sektora leasingu i wynajmu samochodów, który wspiera europejską gospodarkę. Opowiada się za tym w inicjatywach regulacyjnych, zapewnia wiedzę specjalistyczną, publikuje raporty statystyczne i badania dotyczące branży oraz tworzy społeczność leasingodawców i innych osób w celu wymiany informacji na istotne tematy.
Związek Polskiego Leasingu uczestniczy w pracach Komitetu ds. Statystyki, Komitetu ds. Prawnych, Komitetu ds. Nadzoru Ostrożnościowego, Grupy zadaniowej ds. ESG i Zielonego Leasingu, a także współpracuje z innymi komitetami i grupami roboczymi w Leaseurope.
Link na www Leaseurope tutaj
Współpraca międzynarodowa
Pierwsi polscy przedstawiciele do komitetów technicznych Leaseurope zostali powołani już w lutym 1993 roku podczas II Krajowej Konferencji Przedsiębiorstw Leasingowych, rozpoczynając tym samym aktywną współpracę z organizacją. W czerwcu 1996 roku we współpracy z Leaseurope zorganizowano pierwsze międzynarodowe seminarium dla menadżerów leasingu z krajów Europy Środkowej i Wschodniej, którego przedmiotem była prezentacja uwarunkowań prawnych w działalności leasingowej, leasingu jako instrumentu finansowania MŚP w Europie Zachodniej, metod refinansowania działalności leasingowej, ryzyk w działalności leasingowej itp.
W październiku 2001 roku ZPL wspólnie z Leaseurope zorganizował w Warszawie doroczny Kongres Leaseurope z udziałem ponad 580 ekspertów z całej Europy. W kwietniu 2006 roku ZPL wspólnie z Leaseurope zorganizował kolejne seminarium dla menadżerów leasingu z krajów Europy Środkowej i Wschodniej. W 2008 roku we współpracy z Leaseurope, ZPL wziął udział w konsultacjach społecznych zorganizowanych przez Komisję Europejską na temat zredukowanych stawek VAT, w konsultacjach dotyczących wypracowania stanowiska Leaseurope w stosunku do Komisji Europejskiej w kwestii liberalizacji rynku wynajmu samochodów ciężarowych. ZPL włączył się też do prac przy opracowaniu wspólnie z ELFA (amerykański związek leasingodawców) uwag do projektu UNIDROIT w odniesieniu do leasingu (modelowa konwencja międzynarodowa dot. leasingu). Kontynuując działania na rzecz wdrożenia do przepisów krajowych unijnych regulacji dotyczących stosowania tachografów cyfrowych w samochodach ciężarowych, ZPL uczestniczył w procesie opracowywania przez Leaseurope standardów umów leasingowych. Związek przygotował opinię dotyczącą skutków dla branży leasingowej wdrożenia do przepisów krajowych nowej Dyrektywy UE dotyczącej podatku VAT oraz stanowisko do wstępnej wersji „Kodeksu dobrych praktyk”, dotyczących dzielenia się informacjami w celu zabezpieczenia przed oszustwami i kradzieżami samochodów. W styczniu 2016 roku, Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR) opublikowała nowy Międzynarodowy Standard Sprawozdawczości Finansowej nr 16 (MSSF 16), dotyczący leasingu, który został zatwierdzony przez Unię Europejską 9 listopada 2017 roku. MSSF 16 zaczął obowiązywać Spółki raportujące oraz sporządzające sprawozdania finansowe według MSR/MSSF dla okresów sprawozdawczych rozpoczynających się 1 stycznia 2019 roku. Dzięki trwającemu wiele lat lobbingowi Leaseurope, wdrożony od początku 2019 roku nowy standard rachunkowości w leasingu (MSSF-16), został poddany znacznym uproszczeniom w stosunku do pierwotnych założeń przygotowanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR).
Dzięki wieloletniej współpracy Leaseurope z Europejską Organizacją Konsumentów (BEUC) oraz European Climate Foundation (ECF) w opublikowanym w 2018 roku raporcie dotyczącym kosztów i korzyści użytkowania samochodów, potwierdzono, że leasing obniża całkowity koszt posiadania pojazdów bezemisyjnych i ostatecznie przynosi korzyści zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorstwom poprzez ekologizację ich flot w sposób bardziej opłacalny niż zwykły zakup.
Dzięki staraniom Leaseurope w 2018 roku Komisja Europejska ujednoliciła w całej UE zasady wydawania certyfikatów potwierdzających, że rejestrowany pojazd spełnia techniczne i środowiskowe normy, w ten sposób, aby taki certyfikat był wydawany zawsze nabywającym pojazdy. Przed rokiem 2018 w 1/3 krajów UE certyfikaty nie były wydawane kupującym, tylko podmiotom rejestrującym pojazdy, co przy wtórnym obrocie i zmianie miejsca rejestracji pojazdu wiązało się z koniecznością starania się przez nabywcę o dodatkowy certyfikat.
Dzięki staraniom Leaseurope uchwalone w 2019 roku regulacje Komisji Europejskiej utrzymały preferencyjne podejście do oceny ryzyka kredytowego firm sektora MŚP, wprowadzając także istotną obniżkę wymogów kapitałowych w przypadku leasingu MŚP. W 2019 roku Leaseurope wziął aktywny udział w konsultacjach nowego projektu wniosku dot. wymagań informacyjnych w stosunku do transakcji sekurytyzacyjnych w UE. Dzięki staraniom Leaseurope papiery wartościowe zabezpieczone aktywami (ABS), jak i papiery wartościowe zabezpieczone aktywami mogą być emitowane przez firmy leasingowe w formule STS i tym samym stać się istotnym instrumentem umożliwiającym obniżenie wymogu kapitałowego.
W latach 2020 – 2023 Leaseurope podjął współpracę z Komisją Europejską w sprawie Bazylei IV, EUNB w zakresie modeli IRB dla ryzyka kredytowego, EUNB i EBC w sprawie definicji niewykonania zobowiązania, EBC w zakresie ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (TLTRO), EUNB w zakresie sekurytyzacji syntetycznych, EBC w zakresie wysokiej jakości sekurytyzacji, KE / EUNB w zakresie udzielania pożyczek, ESMA w sprawie ujawniania informacji i sprawozdawczości w zakresie sekurytyzacji, Komisją Europejską (DG MOVE) w sprawie okresowych przeglądów technicznych, Airports Council International (ACI) Europe w związku z projektem „OFF THE GROUND” dotyczącym odbudowy ekosystemu lotniska, dyrektywy CCD, DMFS.
Ponadto Leaseurope wziął udział w konsultacjach mapy drogowej Komisji Europejskiej dotyczącej zmienionych ram AML, Europejskiego Zielonego Ładu (Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Planu działania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym, Prawa klimatycznego, infrastruktury pojazdów niskoemisyjnych), konsultacji w sprawie wykorzystywania danych osobowych w połączonych pojazdach i aplikacjach związanych z mobilnością, działań podejmowanych w odpowiedzi na kryzys COVID-19, a także w konsultacjach problematyki AI i wiele innych.