31 października 2025

Branża leasingowa z 85,3 mld zł finansowania po trzech kwartałach 2025 roku

Firmy leasingowe udzieliły finansowania na łączną kwotę 85,3 mld zł od stycznia do września 2025 roku – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. To o 8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. W samym tylko wrześniu branża odnotowała dwucyfrowy wzrost w każdym głównym segmencie.

Z kwartału na kwartał w 2025 roku branża leasingowa się rozpędza i notuje coraz wyższe wzrosty. Po trzech kwartałach wartość inwestycji sfinansowanych przez firmy leasingowe sięgnęła 85,3 mld zł. Wzrost rynku budowany jest przede wszystkim przez segment pojazdów lekkich oraz pożyczki leasingowe, których znaczenie w finansowaniu inwestycji firm wciąż rośnie. O ile inwestycje sfinansowane leasingiem wzrosły po dziewięciu miesiącach o 5 proc., do 72,6 mld zł, o tyle inwestycje sfinansowane pożyczką leasingową zwiększyły się aż o 29 proc., do 12,7 mld zł.

Coraz bardziej rozpędzamy się w 2025 roku. Wynik rynku za wrzesień jest najwyższy w tym roku. Dodatnia dynamika rynku budowana jest wciąż głównie przez finansowanie aktywów w pożyczce, ale ostatnie sześć miesięcy przyniosło odbicie również w samym leasingu. Szczególnie widać to było we wrześniu – mówi Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL i ZPL.

Mocny popyt konsumpcyjny, odblokowanie inwestycji unijnych i stopniowe odbicie eksportu towarów z Polski powinny przełożyć się na wyraźny wzrost finansowania aktywów przez firmy leasingowe w 2025 roku. Będzie on powyżej ostatniej prognozy ZPL, która zakładała 6-procentowy wzrost rok do roku.

Finansowanie w podziale na aktywa

  • Pojazdy lekkie – 47,7 mld zł, wzrost o 11,6%
  • Pojazdy ciężkie – 14,2 mld zł, wzrost o 5,0%
  • Maszyny i urządzenia – 19,5 mld zł, wzrost o 1,4%
  • Pozostałe ruchomości – 3,5 mld zł, wzrost o 12,6%
  • Nieruchomości – 0,4 mld zł, spadek o 0,7%

Liderem pozostają pojazdy lekkie

Wartość sfinansowanych pojazdów lekkich (osobowych i dostawczych do 3,5 t) po trzech kwartałach wyniosła 47,7 mld zł, co oznacza wzrost o 11,6 proc. r/r. Segment ten odpowiada za ponad 55 proc. całkowitego finansowania branży. Wzrost sprzedaży nowych aut i ożywienie popytu konsumpcyjnego utrzymują wysoką aktywność leasingodawców w tym obszarze. Dynamika w samym trzecim kwartale jest już zbliżona do tempa rozwoju rynku z lat 2023–2024.

Dynamika finansowania pojazdów lekkich, po umiarkowanym wzroście w I kwartale 2025 roku o 4,5 proc. r/r, przyspieszyła do 12,6 proc. r/r w II kwartale i 18,0 proc. r/r w III kwartale 2025 roku. Podobnie jak w 2024, notujemy znacznie wyższą dynamikę w sektorze finansowania aut osobowych. W segmencie lekkich aut dostawczych dynamika pozostaje lekko ujemna – komentuje Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL i ZPL. – Realizuje się oczekiwany scenariusz rozwoju gospodarczego na 2025 rok, w którym dynamika PKB mocno bazuje na popycie konsumpcyjnym. Przełoży się to na dalszy wzrost finansowania pojazdów lekkich w tym roku – dodaje.

Pojazdy ciężkie – stabilizacja i poprawa

W segmencie pojazdów ciężkich odnotowano wyraźną poprawę – finansowanie osiągnęło 14,2 mld zł, co oznacza wzrost o 5 proc. r/r. Lepsze wyniki dotyczą zwłaszcza finansowania naczep, przyczep i autobusów, przy wciąż słabszej dynamice w ciągnikach siodłowych. Od marca sektor ten utrzymuje dodatnie wyniki, co stanowi istotną poprawę wobec sytuacji z ubiegłego roku.

– Ciągniki siodłowe we wrześniu 2025 r. czwarty miesiąc z rzędu były na plusie. Bardzo wysoki wzrost w tym segmencie w części można tłumaczyć niską bazą ubiegłego roku, ale widać też pozytywny wpływ stabilizacji sytuacji gospodarczej w strefie euro. Notujemy również wysokie dynamiki w finansowaniu naczep oraz typowych ciężarówek o DMC powyżej 3,5 t, bardziej związanych z popytem krajowym – mówi Nieplowicz i dodaje, że w sektorze finansowania pojazdów ciężkich najgorsze jest już za nami.

Maszyny z lekkim wzrostem

Wartość finansowania maszyn i urządzeń wyniosła 19,5 mld zł, co oznacza wzrost o 1,4 proc. r/r. We wrześniu segment ten odnotował najwyższą w tym roku dynamikę.

– Dobry wynik finansowania maszyn we wrześniu to efekt znacznego wzrostu w sektorze maszyn rolniczych. Już od lutego 2025 obserwujemy tu bardzo wysokie dynamiki. Wrzesień był także na plusie dla sprzętu budowlanego oraz pozostałych maszyn – komentuje Marcin Nieplowicz.

Kontekst makroekonomiczny

Tegoroczne dane wpisują się w szerszy obraz gospodarczy, omawiany podczas konferencji „Leasing i Ubezpieczenia 2025”, gdzie ekonomiści podkreślali, że 2025 rok to czas odbicia inwestycji i wzrostu napędzanego konsumpcją. Wskazywano, że mimo utrzymującej się niepewności geopolitycznej, sytuacja makroekonomiczna w Polsce poprawia się – rośnie popyt krajowy, eksport powoli odbija, a pieniądze programów unijnych zaczynają trafiać do przedsiębiorstw.

Dyskusje podczas części makroekonomicznej konferencji potwierdziły, że sektor leasingu pozostaje jednym z pierwszych beneficjentów poprawy koniunktury. Leasing i pożyczki leasingowe coraz częściej stają się głównym źródłem finansowania inwestycji firm, zwłaszcza w obszarach modernizacji flot, cyfryzacji i rozwoju infrastruktury energetycznej.