

Cyfrowa rewolucja w rejestracji pojazdów. Co zmieni się dla firm leasingowych?
Podczas konferencji Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Wydziałów Komunikacji w Jastrzębiej Górze Ministerstwo Cyfryzacji oraz Centralny Ośrodek Informatyki przedstawiły szczegóły największej od lat zmiany w procesie rejestracji oraz modernizacji procesów CEPiK. Pierwszy etap tej zmiany to nowe przepisy, które wejdą w życie 18 stycznia 2027 r. i całkowicie zmienią sposób rejestracji i obsługi pojazdów. Dla branży leasingowej oznacza to realne uproszczenie pracy operacyjnej, skrócenie czasu rejestracji i przejście na znacznie bardziej cyfrowe, przewidywalne procedury.
Ustawa z dnia 07 listopada 2025 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym, podpisana przez Prezydenta 1 grudnia 2025 wprowadza pełną eRejestracji. Wniosek o rejestrację lub przerejestrowanie pojazdu będzie można złożyć całkowicie elektronicznie – poprzez aplikację mObywatel lub portal mObywatel.gov.pl a docelowo także dla firm przez system e-usługi, który zostanie udostępniony przez Ministerstwo Cyfryzacji. Starosta otrzyma wniosek bezpośrednio w systemie, co znacznie przyspieszy proces. W przypadku złożenia e-wniosku z zachowaniem dotychczasowego numeru rejestracyjnego konieczna będzie tylko jedna wizyta w urzędzie – wyłącznie po odbiór dowodu rejestracyjnego.
Dużym ułatwieniem będzie także odciążenie procesu od papierowych dokumentów. Rejestracja będzie mogła być dokonana w oparciu o dane dostępne już w CEP, takie jak eCoC czy badanie techniczne, co zmniejsza liczbę dokumentów dostarczanych przez finansujących i ogranicza ryzyko błędów. Równie istotne jest zniesienie obowiązku legalizacji tablic przy zachowaniu dotychczasowego numeru rejestracyjnego – wystarczy oświadczenie o czytelności tablic i braku uszkodzenia znaku legalizacyjnego, bez konieczności fizycznego dostarczania tablic do urzędu.
Kolejnym etapem zmian, zapowiedzianych przez Ministerstwo Cyfryzacji, będzie przejście rejestracji z formy decyzji administracyjnej na prostą czynność materialno-techniczną, czyli ograniczenie procesowania w urzędzie do jednej wizyty oraz zniesienie rejestracji czasowej (zostanie ona pozostawiona tylko na wniosek). W praktyce oznacza to mniej formalności, szybsze procedowanie i bardziej jednolite podejście w całym kraju. Dowód rejestracyjny zyska formę mobilną i będzie dostępny elektronicznie, a tradycyjny blankiet papierowy stanowić będzie wyjątek – wydawany wyłącznie na wniosek interesanta. Również zgłaszanie utraty tablic lub dowodu będzie odbywać się online, co przyspieszy obsługę szkód i ułatwi codzienną pracę działów operacyjnych.
Nowością będzie również możliwość zawierania umów sprzedaży pojazdów bezpośrednio w aplikacji mObywatel. Informacja o zbyciu pojazdu będzie trafiała do CEP automatycznie, co znacząco usprawni proces remarketingu i skróci czas aktualizacji danych.
Co to wszystko oznacza dla firm leasingowych – w praktyce?
Choć przedstawione zmiany stanowią krok we właściwym kierunku, to warto podkreślić, że pełne korzyści pojawią się dopiero wtedy, gdy zarówno wydziały komunikacji, jak i systemy administracji będą przygotowane na nowy model działania. Wiele starostw wciąż zmaga się z ograniczonymi zasobami, różnym poziomem cyfryzacji i brakiem jednolitego podejścia operacyjnego. Już dziś wiadomo, że tempo wdrożeń będzie zróżnicowane w skali kraju.
Szczególnie dużym wyzwaniem pozostaje integracja z KSeF, która – mimo planowanych narzędzi – wymaga zmian legislacyjnych oraz gotowości technicznej po stronie organów. Bez sprawnego, automatycznego potwierdzania faktur efekty cyfryzacji procesu rejestracyjnego będą ograniczone.
Z punktu widzenia branży leasingowej oznacza to, że cyfryzacja otwiera realne możliwości uproszczenia procesów, ale ich wykorzystanie wymaga:
- dalszej współpracy między administracją a sektorem finansowym,
- jasnych standardów działania po stronie wydziałów komunikacji,
- dopracowania integracji danych (CEP–KSeF),
- wsparcia dla starostw w podnoszeniu gotowości technologicznej.
ZPL będzie aktywnie monitorować przygotowania administracji, zgłaszać postulaty i wspierać budowę jednolitego modelu rejestracji w całym kraju. Dopiero wtedy cyfryzacja przełoży się naprawdę na to, czego oczekuje rynek: szybszą obsługę, mniej formalności i większą przewidywalność procesów dla klientów korzystających z leasingu.