10 grudnia 2024

Firmy leasingowe będą liczyć ślad węglowy

Związek Polskiego Leasingu kończy zatwierdzania metodologii mierzenia śladu węglowego. Na początku stycznia zostaną także opublikowane benchmarki dla niektórych kategorii aktywów.

Branża leasingowa stoi w obliczu dynamicznych zmian związanych z koniecznością dekarbonizacji gospodarki, co stanowi odpowiedź na postępujące ocieplenie klimatu. W ostatnich latach zjawisko globalnego ocieplenia przyspieszyło, a reakcją na ten proces jest wprowadzenie w ramach mechanizmów redukujących emisję gazów cieplarnianych, a wśród nich badania śladu węglowego.

Związek Polskiego Leasingu wychodzi naprzeciw tym wymaganiom i kończy w ramach projektu ESG wytyczne w zakresie liczenia śladu węglowego w firmach leasingowych z uwzględnieniem portfela aktywów leasingowych. ZPL wspiera w tym Fundacja Climate Strategies Poland. Po wdrożeniu stanie się standardem raportowania dla firm członkowskich ZPL.

- Finalizujemy prace nad metodologią i narzędziem do mierzenia śladu węglowego w branży leasingowej. Z naszej wiedzy wynika, że nie ma takiego innego narzędzia na rynku europejskim do sektorowego mierzenia śladu węglowego wśród klientów firm leasingowych. Chcemy w ten sposób zachęcać naszych klientów do ograniczania śladu węglowego i zazielenia aktywów. Będziemy także stosować te same benchmarki dla wszystkich firm leasingowych  – mówi Monika Constant, prezeska ZPL.

Metodyka będzie możliwa do pobrania dla firm członkowskich w panelu członkowskim od 28 stycznia 2025 roku. Na początku 2025 roku zakomunikujemy także benchmarki dla niektórych kategorii aktywów (najpóźniej do 7 stycznia).

W kontekście raportowania śladu węglowego jednym z największych w nadchodzących latach wyzwań dla przedsiębiorstw z branży leasingowej będzie unijna dyrektywa CSRD. Poza wymogiem raportowania emisji z Zakresów 1 i 2 (zgodnie z GHG Protocol), wymaga ona od firm ujawniania także informacji o najważniejszych kategoriach Zakresu 3. Z punktu widzenia firmy leasingowej chodzi o Kategorie 2 i 13 oraz – w szczególnych przypadkach – Kategorię 15. Kategorie te dotyczą portfela aktywnych umów leasingowych i nowo nabywanych środków trwałych, a więc śladu węglowego związanego z przedmiotami leasingu. Ze względu na strukturę portfela większości firm, znacząca część śladu węglowego będzie związana z leasingowanymi pojazdami. Jego mierzenie i – w kolejnym kroku – redukcja, mogą mieć poważne implikacje biznesowe, wpływając na konkurencyjność firmy i jej pozycję na rynku.