Jakich opłat może spodziewać się klient zawierając umowę leasingu?
Z leasingiem wiąże się konieczność opłacania comiesięcznych rat, ale nie są one jedyną opłatą, którą musi ponieść przedsiębiorca, chcący korzystać z przedmiotu leasingu.
Opłata wstępna
Leasingobiorca musi wnieść opłatę wstępną, która stanowi jego wkład własny w przedmiot leasingu. Zwykle wynosi ona 10-20 proc. wartości przedmiotu leasingu, ale zdarza się, że obniżana jest do 0 proc. albo przeciwnie, sięga nawet 45 proc. Na jej wysokość wpływa to, z jakim przedmiotem mamy do czynienia i jak duże jest ryzyko dla firmy leasingowej. Opłata wstępna jest z perspektywy firmy leasingowej gwarancją, że korzystający nie wycofa się z umowy w sytuacji, gdy firma leasingowa nabędzie już przedmiot leasingu.
Opłata wstępna jest jednorazowa i ma wpływ na wysokość późniejszych rat. Im jest wyższa, tym niższe mogą być raty, gdyż jest ona częścią składową ceny, za którą na koniec można nabyć przedmiot leasingu.
Wynagrodzenie za usługę leasingu
Kolejna opłata to wynagrodzenie z tytułu usługi leasingu. Spłacana jest w ratach leasingowych, które zazwyczaj są płacone miesięcznie.
Kaucja gwarancyjna
Firma leasingowa może też żądać wpłacenia kaucji gwarancyjnej, czyli wniesienia przez przedsiębiorcę kwoty pieniężnej w celu zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań określonych w umowie. Kaucja jest zwracana na koniec trwania umowy.
Opłata końcowa
Urządzenia wzięte w leasing można zwrócić albo wykupić. W tym drugim przypadku, leasingodawca podaje wartość końcową i to jest opłata końcowa, której wysokość określana jest w umowie leasingu.
Opłaty dodatkowe
Do tego dochodzą jeszcze opłaty dodatkowe, określone w Tabeli opłat i prowizji. Mogą to być np. opłaty ponoszone przy zmianie umowy, opłata za obsługę umowy leasingu, przerejestrowanie samochodu czy rozpatrzenie wniosku itp. Zdarza się, że firma leasingowa pobiera jedną zryczałtowana opłatę administracyjną, zamiast większości dodatkowych opłat.