30 października 2025

Leasing i Ubezpieczenia 2025: cyfrowa dojrzałość i współdziałanie branż

Dwie branże, jeden kierunek. Tegoroczna edycja konferencji Leasing i Ubezpieczenia 2025, zorganizowana przez Związek Polskiego Leasingu, po raz kolejny udowodniła, że leasing i ubezpieczenia nie tylko się uzupełniają, ale coraz częściej współtworzą jeden rynek – rynek nowoczesnych usług finansowych, w którym centrum uwagi stanowi klient. Wspólne wystąpienia przedstawicieli instytucji finansowych, firm leasingowych, towarzystw ubezpieczeniowych, doradców prawnych i ekspertów technologicznych pokazały, że kierunek rozwoju jest jeden: cyfryzacja, uproszczenie procesów i współdzielenie odpowiedzialności za bezpieczeństwo oraz transparentność rynku.

Dwie silne branże, wspólny klient

Konferencję otworzyli Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu, i Marcin Balicki, przewodniczący Rady ZPL, prezes Millennium Leasing. – Leasing daje możliwości, a ubezpieczenia – spokój. A kiedy zaczynamy ze sobą naprawdę dobrze współpracować, pojawia się coś jeszcze: zaufanie, innowacje i bezpieczeństwo dla klientów – powiedziała Monika Constant.

- Nasze branże mają wspólnego klienta, ale też wspólne wyzwania. Cyfryzacja, zmiany regulacyjne, nowe modele ryzyka – to wszystko sprawia, że musimy działać razem, żeby nie tylko nadążać, ale też kształtować kierunek zmian – kontynuował Marcin Balicki.

Bartosz Grześkowiak, członek zarządu PZU – Partnera Diamentowego wydarzenia, wskazał, że 2025 rok przyniósł różne tempo wzrostu w poszczególnych segmentach ubezpieczeń dla leasingowanych aktywów – dynamiczny rozwój w autach osobowych i maszynach rolniczych, ale słabsze wyniki w transporcie ciężkim i sprzęcie budowlanym.

Leasing – barometr gospodarki

O aktualnym stanie gospodarki mówił Dawid Pachucki, dyrektor Biura Analiz Makroekonomicznych PZU/PZU Życie. – Leasing to papierek lakmusowy gospodarki – jego kondycja mówi bardzo wiele o tym, jak inwestują przedsiębiorcy i jak wygląda prawdziwa koniunktura. Polska, według prognoz PZU, utrzyma wzrost PKB na poziomie 3,6 proc. w 2025 r. dzięki silnej konsumpcji wewnętrznej i rekordowej aktywności inwestycyjnej. – Polski konsument pozostaje jednym z najsilniejszych w Europie, a to stabilizuje nasz rynek, nawet w obliczu globalnych napięć handlowych i spowolnienia przemysłowego w Niemczech – podkreślił Pachucki.

W panelu dyskusyjnym Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL oraz ZPL, przypomniał, że wartość inwestycji sfinansowanych przez firmy leasingowe w 2024 r. wyniosła 110 mld zł – trzy razy więcej niż jedenaście lat temu. – To tempo wzrostu, którego nie ma dziś żadna inna branża finansowa. Leasing to dziś motor inwestycji w MŚP, a nie uzupełnienie bankowości – zauważył.

Dyskusja potwierdziła, że mimo globalnych zawirowań makroekonomicznych, popyt wewnętrzny i napływ środków z KPO napędzają inwestycje w Polsce – zwłaszcza w sektorze przemysłowym i budowlanym.

Wspólny rynek leasingu i ubezpieczeń

Wystąpienie liderek grupy ds. ubezpieczeń przy ZPL, Anny Grajkowskiej (PeUF) i Mai Kowalik (Santander Consumer Multirent) poświęcone było wartości składek generowanych przez leasing. – Leasing to realny kanał dystrybucji ubezpieczeń, który zasługuje na taką samą przejrzystość raportowania jak bancassurance – mówiła Grajkowska. - Świadomość tych wartości jest ważna – dodawała Maja Kowalik.

Związek Polskiego Leasingu po raz pierwszy policzył wartość składek ubezpieczeniowych od leasingowanych aktywów. W 2024 roku firmy leasingowe przekazały do zakładów ubezpieczeń 7,8 mld zł składek. W tym roku wartość ta może wynieść 8,7 mld zł.

Cyfrowy zwrot w ubezpieczeniach

Cyfryzacja była jednym z najczęściej powracających tematów konferencji. W panelu Adama Wandachowicza (Toyota Insurance Services Poland) eksperci PZU, EFL i Ailleron dyskutowali o równowadze między automatyzacją a ludzkim kontaktem.

Transformacja nigdy się nie kończy, ale nie powinniśmy iść za modą, tylko za realną wartością dla klienta – zaznaczył Marcin Ogniewski z PZU.

Krzysztof Polcyn z EFL zauważył, że Polska często wyprzedza Europę pod względem innowacji w finansach. – To młode pokolenie, żyjące w czasie tiktokowym, wymusi cyfrową obsługę – a naszym zadaniem jest sprawić, by była prosta i bezpieczna.

Kamil Portka z Ailleron dodał: – Klienci oczekują płynności w sprzedaży i obsłudze. Dobre doświadczenie klienta da się zbudować online, jeśli system faktycznie działa, a nie tylko ładnie wygląda.

Forma dokumentowa i cyfrowe kamienie milowe

Nowym standardem stała się forma dokumentowa umów leasingowych. Prowadząca Kinga Tabor-Kłopotowska (Gardocki i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni), powołała się na badania ZPL, z których wynika, że papierowo zawierane umowy leasingu stanowią 60,5%, a elektroniczne - 39,5%. W poszczególnych firmach tempo cyfryzacji jest jednak bardzo różne – część spółek dopiero zaczyna wdrażać formę dokumentową, podczas gdy inne mają już w pełni cyfrowe procesy. Jak mówiła Anna Wiśniewska, w VeloLeasing już tylko 15 proc. umów zawieranych jest dziś w tradycyjnej formie pisemnej.

Cyfrowość w leasingu to nie tylko podpis – to pełny kontakt z klientem w całym cyklu życia umowy – podkreśliła.

Jerzy Strasz z Millennium Leasing dodał: – Forma dokumentowa to początek, teraz czas na e-weksel i e-rejestracje, które pozwolą wreszcie zamknąć cały proces w jednym cyfrowym obiegu.

AI w procesach wewnętrznych i obsłudze klienta

O praktycznych zastosowaniach sztucznej inteligencji mówili Łukasz Wierzbicki (ProcessWay) i Artur Znamirowski (MotivLab). AI w leasingu i ubezpieczeniach już dziś zwiększa efektywność procesów, integruje dane z wielu systemów i wspiera ludzi w podejmowaniu decyzji. Ale niesie też nowe ryzyka – błędnych prognoz, nietransparentnych rekomendacji czy braku kontroli nad danymi.

AI podnosi efektywność, ale wymaga mądrego nadzoru – to narzędzie, które trzeba uczyć odpowiedzialności tak samo jak ludzi – podsumowali prelegenci.

Klient w centrum

Panel „Perspektywa klienta: czego chcą klienci? Nowe rozwiązania, nowe podejście” moderowany przez Joannę Nadzikiewicz (PZU) przyniósł konkretny obraz zmian w oczekiwaniach rynku.

Gabriela Gapińska (Santander Consumer Multirent) podkreśliła, że klientocentryczność stała się kluczowym elementem strategii firmy. Już 75% umów leasingowych w SCM podpisywanych jest zdalnie, a procesy takie jak zakończenie umowy czy aktualizacja danych klienta zostały zautomatyzowane. SCM rozwija również chatboty wspierające kontakt z klientem w prostych sprawach administracyjnych.

Piotr Kapuścik (RAF Integration Service) przytoczył wyniki badań pokazujących, że około 70% klientów nadal preferuje kontakt bezpośredni z doradcą, a nie rozmowę z botem. – Klienci są gotowi zapłacić więcej, jeśli firmy przejmą za nich obowiązki związane z likwidacją szkody – zaznaczył.

Marcin Modliborek (Millennium Leasing) powołał się na wyniki badań Millennium, które szczegółowo analizują potrzeby i preferencje klientów leasingowych w zakresie ubezpieczeń. Z danych wynika, że dla klientów najważniejsze są cena, wygoda i zakres ochrony, a coraz większą popularność zyskują raty składki, ubezpieczenia ryzyka finansowego przy szkodzie całkowitej oraz umowy wieloletnie, obejmujące nie tylko ochronę komunikacyjną, ale także majątkową. Klienci oczekują także wsparcia w wyborze warsztatu naprawczego i przejęcia przez leasing obsługi szkód. – Elastyczność była kiedyś przewagą, dziś klienci szukają innowacyjności i opieki – podkreślił Modliborek.

Z badań wynika też, że w perspektywie pięciu lat połowa klientów spodziewa się pełnej cyfryzacji procesu likwidacji szkody, a jedna czwarta przewiduje, że szkody będą zgłaszane automatycznie przez samochód. Aż 70% klientów chciałoby, by wszystkie czynności związane z likwidacją szkody realizowała firma leasingowa, a tylko 10% – by mieć pełną kontrolę nad procesem.

Wnioski z panelu są jednoznaczne: choć cyfrowe kanały stają się standardem, przewagę konkurencyjną buduje dziś równowaga między technologią a ludzkim kontaktem. Leasing, łącząc oba te światy, staje się naturalnym partnerem klienta w jego codziennym prowadzeniu biznesu.

Poradniki ZPL – prosty język zamiast formalności

Anna Grajkowska (PeUF i Anna Słowik (DLL Polska) zaprezentowały efekty pracy Grupy ds. ubezpieczeniowej ZPL: sześć praktycznych poradników i kompendiów, które mają uprościć i wyjaśnić procesy ubezpieczeniowe w leasingu.

Za dużo dokumentów, za mało zrozumienia. Chcemy edukować klientów, a nie przytłaczać ich formalnościami – tłumaczyła Anna Słowik. Poradniki są dostępne na stronie ZPL w części Poradniki.

Floty i taryfy – czas na wspólne zasady

Jednym z kluczowych punktów konferencji był panel poświęcony taryfom flotowym, moderowany przez Marcina Żaka (PeUF). Dyskusja pokazała, jak bardzo różnią się dziś podejścia poszczególnych ubezpieczycieli i firm leasingowych do tego, czym właściwie jest flota oraz jak ją taryfikować.

Leszek Ignaczewski (Ergo Hestia) zwrócił uwagę, że na rynku brakuje jednolitej definicji floty – dla jednych są to pojazdy będące własnością klienta, dla innych także te użytkowane na podstawie umowy leasingu. Jakub Sajkowski (PZU) zauważył, że w PZU flota rozumiana jest szerzej – „nawet pojedynczy pojazd może być częścią floty, jeśli objęty jest umową generalną”. Przemysław Szczepaniak (Alior Leasing) dodał, że dla leasingodawców kluczowe jest, by zasady były spójne i możliwe do zastosowania niezależnie od tego, z jakim ubezpieczycielem współpracują.

Różnice dotyczą nie tylko definicji, ale też podejścia do taryfikacji i oceny ryzyka. Część towarzystw twierdzi, że nie stosuje osobnych taryf flotowych, inni – przeciwnie – posiadają rozbudowane systemy uwzględniające szkodowość klienta, wielkość parku pojazdów i historię współpracy. To powoduje trudności operacyjne po stronie leasingodawców, którzy muszą gromadzić wiele wersji ofert i danych dla tego samego klienta.

Wszyscy uczestnicy zgodzili się, że rynek potrzebuje wspólnych ram i standardów, które pozwoliłyby uprościć i ujednolicić procesy. Jakub Sajkowski zaproponował, aby prace nad takim standardem toczyły się w ramach Związku Polskiego Leasingu, przy udziale Polskiej Izby Ubezpieczeń. – Nie wszystko da się ujednolicić, ale podstawowe zasady i definicje możemy wypracować razem – po to, żeby ułatwić życie firmom i klientom – podkreślił.

Leszek Ignaczewski poparł tę inicjatywę: – To potrzebna praca u podstaw, bo dziś zbyt wiele decyzji zależy od interpretacji, a nie od przejrzystych reguł. Jeśli firmy leasingowe wskażą swoje oczekiwania, ubezpieczyciele mogą przygotować rozwiązania wspólne dla całego rynku.

Przemysław Szczepaniak dodał, że bez takiego porozumienia trudno mówić o prawdziwej efektywności. – Dziś każde towarzystwo ma własne narzędzia i ścieżki decyzyjne, a przecież mówimy o tych samych klientach i podobnych portfelach ryzyka. Potrzebujemy zasad, które porządkują, a nie komplikują – zaznaczył.

Wniosek z dyskusji był jednoznaczny: ZPL powinien stać się forum, na którym leasingodawcy i ubezpieczyciele wspólnie wypracują standard taryfikacji flot – z korzyścią dla przejrzystości rynku, efektywności procesów i spójności relacji z klientem.

Inspiracje i trendy w Europie i na świecie

Kolejnym punktem programu był panel „Inspiracje i trendy w Europie i na świecie”, prowadzony przez Maję Kowalik (Santander Consumer Multirent). W formule „fire chat” rozmawiali: Alessandro Filon (Marsh), Phil Norris (Toyota Insurance Management SE) i Gavin Purcell (CNP Santander Insurance). Dyskusja pokazała, że wiele kierunków rozwoju, które w Polsce dopiero się zaczynają, w innych krajach Europy stało się już rynkowym standardem.

Wskazali m.in. na mikroubezpieczenia (microinsurance) dopasowane do krótkich okresów użytkowania, smart insurance – inteligentne i kontekstowe produkty oparte na danych, oraz telematykę, która łączy finansowanie z oceną ryzyka i obsługą szkód.

W ocenie uczestników Polska jest dobrze przygotowana, by te rozwiązania szybko wdrażać – dzięki cyfrowym procesom i bliskiej współpracy leasingu z ubezpieczycielami.

Szkody, bezpieczeństwo i współpraca międzysektorowa

Wystąpienie Eweliny Hajduk (Alior Leasing) podsumowało prace grupy ds. ubezpieczeń ZPL „Szkody i zabezpieczenia”. – Szkoda to moment prawdy – wtedy klient ocenia naszą skuteczność – podkreśliła. Prezentacja pokazała, że uproszczenie procedur, obsługa szkód 24/7 i dedykowany opiekun to kluczowe kierunki zmian. Zwrócono uwagę na konieczność standaryzacji i digitalizacji procesów, lepszej współpracy z partnerami oraz na praktyczne wyzwania – m.in. ujednolicenie zasad w wydziałach komunikacji. Z badań ZPL wynika, że już 32% klientów chce likwidować szkody zdalnie, co potwierdza, że cyfrowa obsługa to naturalny kierunek rozwoju branży.

W części poświęconej bezpieczeństwu Maciej Duszczyk (BIK) zwrócił uwagę, że bez współdzielenia informacji między instytucjami finansowymi trudno skutecznie zarządzać ryzykiem i walczyć z nadużyciami.

Podczas panelu o międzysektorowej wymianie danych antyfraudowych (Piotr Raubo – Warta, Kamil Różanowski – ING Lease, Szczepan Zdybowicz – UFG) omówiono nowy model przestępczości leasingowej. Od 2022 do jesieni 2025 r. zarejestrowano już ponad 120 przypadków kradzieży aut według podobnego schematu – koniec umowy, wyjazd do Berlina, zgłoszenie szkody po powrocie. PIU powołała koordynatorów ds. przestępczości w policji i rozpoczęła szkolenia dla funkcjonariuszy, a ZPL zapowiedział dołączenie do wspólnej inicjatywy.

W rozmowie „Ujarzmić dane ubezpieczeniowe – jak połączyć świat leasingu i ubezpieczeń w jeden ekosystem”, prowadzonej przez Rafała Kasę (Grupa MAK) z udziałem Piotra Pałasza (VFS Usługi Finansowe Polska), wskazano, że przyszłość branży to zintegrowane ekosystemy danych, umożliwiające szybszą komunikację między leasingodawcami, ubezpieczycielami i serwisami. Takie rozwiązania mają zwiększać efektywność, ograniczać ryzyko i poprawiać jakość obsługi klienta.

AI, regulacje i odpowiedzialne innowacje

Drugi dzień konferencji otworzył Piotr Czublun, radca prawny z kancelarii Czublun i Wspólnicy, który omówił obowiązujące już przepisy AI Act. Od lutego 2025 r. w Unii Europejskiej obowiązuje zakaz stosowania systemów AI wykorzystujących techniki podprogowe, rozpoznawanie emocji w miejscu pracy i tzw. social scoring. Kolejny etap regulacji wejdzie w życie w sierpniu 2026 r. – wtedy systemy wysokiego ryzyka będą musiały spełniać rygorystyczne wymogi dotyczące nadzoru, dokumentacji i zarządzania ryzykiem.

To nie koniec innowacji, tylko ich dojrzała faza. AI nie jest hamulcem – to inwestycja w zaufanie i stabilność biznesu – podkreślił Piotr Czublun.

Jak wskazał, branża leasingowa już dziś wykorzystuje sztuczną inteligencję m.in. w ocenie zdolności kredytowej, analizie umów, monitorowaniu stanu aktywów, a także w predykcji awarii i dynamicznym ustalaniu cen usług.

Rekomendacja dystrybucji ubezpieczeń KNF

Nowa Rekomendacja dystrybucji ubezpieczeń budzi duże zainteresowanie branży, ponieważ po raz pierwszy wprost obejmuje firmy leasingowe jako dystrybutorów ubezpieczeń. Dokument wprowadza m.in. obowiązek realnej Analizy Potrzeb Klienta (APK), większą transparentność ofert, kontrolę konfliktów interesów oraz twarde wymogi dowodowe.

W panelu z udziałem Anny Grajkowskiej (PeUF), Radosława Jędrzejczyka (VeloLeasing), Tomasza Klimczaka (Willis Towers Watson Polska), Jerzego Kryka (PKO Ubezpieczenia) oraz Jerzego Strasza (Millennium Leasing) – moderowanym przez Łukasza Szymańskiego (CMS), podkreślono, że Związek Polskiego Leasingu przekazał do KNF pismo z propozycjami zmian i odbył już pierwsze spotkanie konsultacyjne.

– KNF jest otwarty na dialog. Wierzymy, że finalna wersja Rekomendacji dystrybucji ubezpieczeń znajdzie złoty środek między oczekiwaniami leasingu i ubezpieczeń – powiedziała Anna Grajkowska.

Podkreślano również konieczność rozsądnego vacatio legis i wsparcia Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) w dalszych pracach nad wdrożeniem nowych zasad.

Bank, leasing i ubezpieczenia – partnerstwo na lata

W rozmowie Katarzyny Szerling (mLeasing) i Marcina Jeduta (UNIQA) padło porównanie relacji między bankiem a ubezpieczycielem do małżeństwa. – Trwa już 10 lat i chcemy, żeby trwało kolejne 12. Współpraca wymaga zrozumienia strategii i wspólnych celów, nie tylko umów – mówili rozmówcy.

Trendy 2026: stabilny wzrost i nowe wyzwania

Ostatni panel konferencji, prowadzony przez Marcina Balickiego (Millennium Leasing), poświęcony był wyzwaniom i prognozom dla branży na 2026 rok. Dyskusja pokazała, że mimo rosnącej konkurencji, zmian technologicznych i presji cenowej, sektor leasingu pozostaje jednym z najbardziej stabilnych i odpornych segmentów polskiej gospodarki.

Przemysław Stańczyk (Pekao Leasing), wskazał, że rynek wchodzi w fazę stabilnego wzrostu. – Jesteśmy dziś w szczęśliwym momencie: gospodarka ma pozytywne perspektywy, a popyt na finansowanie utrzymuje się na wysokim poziomie. 2026 rok może być bardzo dobry, ale warto wykorzystać go, by przygotować branżę na gorszą koniunkturę – mówił.

Zwrócił też uwagę na znaczenie sztucznej inteligencji w procesach obsługi klienta. – AI nie tylko obniży koszty, ale poprawi jakość i szybkość reakcji. Prawdziwym wyzwaniem będzie umiejętne włączenie jej w codzienną organizację pracy.

Daniel Trzaskowski (PZWLP i Carefleet), podkreślił, że zmienia się sposób korzystania z mobilności. – Auta elektryczne coraz częściej będą wynajmowane, a nie leasingowane, a segment subskrypcji średnioterminowych – od czterech do sześciu miesięcy – będzie się dynamicznie rozwijał. Klienci oczekują elastyczności, a nie wieloletnich zobowiązań.

Zwrócił także uwagę na zjawisko napływu chińskich producentów samochodów. – To otwiera nowe możliwości, ale też rodzi pytanie, z kim budować długofalową współpracę i które marki rzeczywiście zostaną na rynku.

Odnosząc się do przyszłości technologii, Trzaskowski zauważył: – Prognozy o autach autonomicznych nie spełniły się – miały zawojować rynek do 2025 roku, a wciąż są w fazie testów. Prawdziwą zmianę przynosi dziś raczej AI i modele subskrypcyjne niż autonomizacja transportu.

Sławomir Grzelczak (Biura Informacji Kredytowej), skoncentrował się na roli danych w zarządzaniu ryzykiem i bezpieczeństwem. – Między kredytem a szkodowością istnieje silna korelacja – im większe ryzyko kredytowe, tym wyższa szkodowość. Dlatego dane są dziś najcenniejszym zasobem sektora finansowego.

Przypomniał, że nowelizacja ustawy o ZUS z 12 września 2025 r. umożliwia bankom pobieranie danych o płatnikach składek, co pozwoli lepiej oceniać wiarygodność klientów i przeciwdziałać nadużyciom.

Zwrócił też uwagę na potrzebę włączenia firm leasingowych w system wymiany danych antyfraudowych i wykorzystania telematyki – Więcej danych to więcej bezpieczeństwa – pod warunkiem, że potrafimy je mądrze analizować i dzielić się nimi.

Balicki dodał, że 2026 będzie rokiem kontynuacji trendów rozpoczętych w 2025. – Mamy skłonność do przeceniania zmian w krótkim terminie, a niedoceniania ich w długim. W nadchodzącym roku presja cenowa nie zniknie – nadpłynność sektora bankowego i konkurencja utrzymają ją na wysokim poziomie.

Wskazał też, że środki z KPO i unijnych programów inwestycyjnych będą nadal napędzać rynek. – To kapitał, który przełoży się na wzrost inwestycji i tym samym na stabilny rozwój branży leasingowej.

Wszyscy uczestnicy zgodzili się, że kluczowym słowem dla 2026 roku jest „wartość” – nie ta liczona w marżach, ale w jakości relacji i obsługi klienta.

Wartość, jaką dostarczamy, coraz częściej jest wynikiem współpracy – leasingu, ubezpieczenia i banku – a nie rywalizacji między nimi – podsumował Marcin Balicki.

Do mety – razem

Konferencję pierwszego dnia zamknął Krzysztof Hołowczyc, który w swoim wystąpieniu o bezpieczeństwie i zaufaniu odwołał się do doświadczeń z rajdów. – W rajdzie, jak w biznesie, nie wygrywa ten, kto najszybciej startuje, ale ten, kto jedzie mądrze i zespołowo – do samej mety.

Wnioski z konferencji

Leasing i ubezpieczenia coraz mocniej integrują swoje procesy. Wspólne obszary działania – od cyfryzacji i AI, przez likwidację szkód, po rekomendacje regulacyjne – tworzą spójny ekosystem finansowania i ochrony przedsiębiorstw.

Konferencja Leasing i Ubezpieczenia 2025 pokazała branżę dojrzałą, otwartą na współpracę, gotową na odpowiedzialne innowacje i dialog z regulatorami.

Prościej, szybciej, bezpieczniej – razem. To motto dobrze podsumowuje kierunek, w jakim zmierza rynek leasingu i ubezpieczeń w Polsce.