

Transport przyszłości – głos ZPL w Karpaczu
Podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu prezeska Związku Polskiego Leasingu, Monika Constant, wzięła udział w panelu „Transport przyszłości – prąd, wodór, CNG-LNG, a może ciągle silnik spalinowy?”. Dyskusja dotyczyła unijnych celów związanych z elektromobilnością oraz perspektyw dla branży transportowej i leasingowej.
Cele Komisji Europejskiej – mało realne do osiągnięcia
Monika Constant podkreśliła, że propozycje Komisji Europejskiej – zakładające m.in., że od 2030 roku wszystkie firmowe auta osobowe będą zeroemisyjne – są zbyt ambitne w stosunku do realiów rynku. – Założenia te są mało realne. Widzimy spiralę celów, które są trudne do zrealizowania – zaznaczyła.
Klient powinien decydować
Zdaniem prezeski ZPL kluczowe w procesie transformacji jest to, by decyzja należała do klienta, a nie była narzucana odgórnie. – To klient dziś decyduje o wyborze technologii. Jesteśmy za elektromobilnością, ale mądrze zaprojektowaną – opartą na dalekosiężnych i stabilnych zachętach – mówiła.
Stabilność i przewidywalność
– Biznes potrzebuje stabilności i rozwiązań, które dadzą nam spokój na wiele lat. Jeśli po 1,5 roku kończą się programy wsparcia, nie wpływa to dobrze na zaufanie i rozwój inwestycji – wskazała Monika Constant.
Niska emisyjność w praktyce
Prezeska ZPL zwróciła również uwagę, że w debacie o przyszłości transportu trzeba patrzeć na pełen cykl życia pojazdu. – Liczymy ślad węglowy naszych aktywów i widzimy, że samochody elektryczne nie zawsze okazują się niskoemisyjne, szczególnie w perspektywie utylizacji – dodała.
Wizja transportu w 2040 roku
Monika Constant wyraziła przekonanie, że w dłuższej perspektywie transport w Europie stanie się znacznie bardziej zrównoważony. – Za 15 lat transport będzie czystszy, cichszy i bardziej zintegrowany. Będzie też bardziej ekologiczny – ale droga do tego powinna być ewolucyjna, a nie rewolucyjna – podkreśliła.
ZPL: transformacja wymaga podejścia holistycznego
Związek Polskiego Leasingu wskazuje, że transformacja transportu musi uwzględniać różne technologie niskoemisyjne, stabilne ramy regulacyjne i długofalowe wsparcie. Tylko w ten sposób możliwe będzie pogodzenie ambicji klimatycznych z realiami biznesu i potrzebami klientów.


