22 stycznia 2025

W przyszłości leasing stanie się kolejną subskrypcją

W ciągu 30 lat branża leasingowa przeszła prawdziwą rewolucję technologiczną. Od strony technologicznej przyszłością leasingu jest chmura. W dłuższej perspektywie wpływ na branżę będzie miał również rozwój sztucznej inteligencji, która może być wykorzystywana także w samych systemach do zarządzania flotą, produktami i kontraktami. Rozmowa z Pawłem Barchwicem, wiceprezesem Asseco Data Systems

Związek Polskiego Leasingu obchodził niedawno 30-lecie. Jak Pan ocenia IT w firmach leasingowych 30 lat temu i dziś. Jaka największa przemiana nastąpiła?

Technologie stosowane w branży leasingowej trzydzieści lat temu, gdy rozpoczynałem pracę dla tego sektora, były bardzo podstawowe. W wielu firmach nie było systemów informatycznych. Wykorzystywane rozwiązania sprowadzały się do Excela i modułu księgowego. Trudno było w tamtych czasach mówić o kontroli procesu czy możliwości tworzenia usług cyfrowych. Z biegiem lat, branża się rozwijała, firmy rosły, co wiązało się z potrzebą wdrożenia bardziej zaawansowanych systemów. Trzy dekady temu tysiąc aktywnych kontraktów można było uznać za dobry wynik. Dziś aktywowanie tysiąca w perspektywie miesiąca nie jest niczym nadzwyczajnym. To pokazuje, jak ogromnie urósł ten rynek w Polsce. Obecnie systemy informatyczne dla branży leasingowej, takie jak LEO 4, dają firmom ogromne możliwości. Pozwalają na automatyzację licznych zadań, wiele dokumentów jest przetwarzanych cyfrowo, a proces obsługi klienta przebiega zdalnie. Można powiedzieć, że w ciągu tych 30 lat branża przeszła prawdziwą rewolucję technologiczną.

Jak firmy leasingowe prezentują się od strony informatycznej w porównaniu z innymi branżami sektora finansowego? Jakie są dziś największe luki do uzupełnienia?

Branżę leasingową często porównuje się z bankową, która od lat wiedzie prym w obszarze cyfryzacji. W ostatnich latach firmy leasingowe znacznie zmniejszyły dystans dzielący je z bankami. Trendem, który z pewnością rozwija się w leasingach jest budowa usług cyfrowych dla klientów, które pozwalają im wykonać jak najwięcej czynności samodzielnie, takich jak na przykład proste zmiany harmonogramu czy automatyzacja pobrania dokumentów. Co więcej, obecnie usługi związane z leasingiem są coraz częściej dostępne wprost w rozwiązaniach bankowych, dzięki czemu klienci mogą łatwiej z nich skorzystać.

Obszarem, który można scyfryzować w większym stopniu jest obieg dokumentów, tak aby całkowicie wyeliminować papier. W branży leasingowej nie jest to jednak proste, m.in. ze względu na obowiązujące wymogi legislacyjne, które sprawiają, że trudniej jest wdrożyć proces zdalnego podpisywania umów.

Branża leasingowa czeka właśnie na możliwość zawierania umowy leasingowej w sposób zdalny. Odpowiednie zmiany mają trafić do Parlamentu. Oczekują tego też klienci. Jak Pan ocenia tę zmianę w kontekście IT. Jakiego wsparcia w obszarze IT będą potrzebować firmy leasingowe?

Zawieranie umowy leasingowej w sposób zdalny jest już de facto obecnie możliwe. Wymaga jednak wykorzystania podpisu kwalifikowanego lub biometrycznego. Ciekawym rozwiązaniem jest jednorazowy podpis kwalifikowany. Posiada on taką samą moc prawną jak podpis odręczny. Klient nie musi wykonywać wielu dodatkowych działań, aby zawrzeć umowę leasingową. Nie musi posiadać własnego podpisu, czy instalować dodatkowych aplikacji. Może to zrobić w dowolnym czasie, z dowolnego miejsca, przy użyciu smartfona, tabletu, czy komputera. Rozwiązania z zakresu usług zaufania umożliwiające zawieranie umowy leasingowej oferuje m.in. Asseco Data Systems. Uproszczenie procedur ma umożliwić m.in. podpisywanie umowy leasingowej za pomocą SMS-a. Jeżeli zmiany wejdą w życie, branża będzie mogła skorzystać z rozwiązań, które już są obecne na rynku i z powodzeniem sprawdzają się w branży bankowej czy e-commerce. Tego typu uproszczone procedury powinny doskonale sprawdzić się szczególnie przy zawieraniu standardowych umów na leasing samochodu.

Czy może Pan wskazać jakieś ciekawe trendy czy rozwiązania w IT dla leasingu na świecie? Macie jakieś ciekawe i nowatorskie wdrożenia?

W mojej ocenie istotnym trendem będzie tworzenie hubów technologicznych dla firm leasingowych. Mam na myśli centra IT, które w przypadku większych korporacji obsługują kilka krajów, wykorzystują jeden zespół i zestaw narzędzi. Taki model jest przede wszystkim bardzo efektywny kosztowo. Zakłada lepsze rozłożenie wydatków na usługi IT, pozwala zachować zgodność procedur i stanowi odpowiedź na brak specjalistów na rynku. Rozwiązania umożliwiające dostęp zdalny sprawiają, że odległość zespołu IT od siedziby firmy czy serwerowni nie ma znaczenia. Technologią, która umożliwia tworzenie hubów IT jest chmura. Od kilku lat z powodzeniem prowadzimy wraz z Asseco Cloud projekty z tego obszaru. Firmy, które nie chcą przenosić swoich zasobów do chmury publicznej, mogą skorzystać z chmury prywatnej oferowanej przez Asseco.

Jaka jest przyszłość leasingu i IT?

Od strony technologicznej przyszłością leasingu jest chmura. Ta zmiana już następuje. W dłuższej perspektywie wpływ na branżę będzie miał rozwój sztucznej inteligencji, która może być wykorzystywana również w samych systemach do zarządzania flotą, produktami i kontraktami.

Wracając do pierwszego pytania, 30 lat temu mało kto w Polsce wiedział czym jest leasing. Był on nieco niezrozumiały, wydawał się zawiły. Dziś Polska jest 5. rynkiem leasingu w Europie. Jego rosnąca popularność może sprawić, że w przyszłości leasing stanie się po prostu kolejną subskrypcją, taką jak np. za platformę streamingową, gdyż cały proces będzie tak uproszczony i intuicyjny.