

ZPL i PZWLP z apelem w sprawie Mojego elektryka
Związek Polskiego Leasingu oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów apelują o przywrócenie finansowania do elektryków dla przedsiębiorstw z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. A także pytają o nowo ogłoszony program Mój elektryk.
Związek Polskiego Leasingu oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów wysłały do Pauliny Hennig-Kloskiej, ministry klimatu i środowiska oraz Doroty Zawadzkiej–Stępniak, prezeski Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, stanowisko dotyczące zmian w dotacjach rządowych do pojazdów elektrycznych.
16 grudnia Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) poinformował, że przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł z pieniędzy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program Mój elektryk, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Nie obejmie on także dopłat dla przedsiębiorstw innych niż jednoosobowa działalność gospodarcza. Obowiązujący program Mój elektryk ma potrwać tylko do 31 stycznia 2025 r. lub do wyczerpania pieniędzy.
ZPL i PZWiLP z zaskoczeniem i dużym rozczarowaniem przyjęły decyzję NFOŚiGW z dnia 16 grudnia 2024 roku o zamknięciu najpóźniej z dniem 31 stycznia 2025 roku dotychczasowego programu Mój elektryk, a także o wykluczeniu przedsiębiorców innych niż osoby fizyczne z możliwości otrzymania dopłat w ramach programu Mój elektryk oraz nie objęcia dopłatami innych pojazdów niż M1. Organizacje apelują o przywrócenie finansowania z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, z którego pochodziły dotacje w dotychczasowym programie Mój elektryk, dla wszystkich przedsiębiorstw, bez względu na ich formę działalności w dotychczasowym zakresie. Związki firm leasingowych i wynajmu długookresowego w przesłanym piśmie apelują także o podjęcie rozmów na poziomie europejskim mające na celu rozszerzenie możliwości wykorzystania środków z KPO także przez osoby prawne i inne podmioty niebędące osobami fizycznymi.
Z kolei w nawiązaniu do ogłoszonego 16 grudnia 2024 roku przez NFOŚiGW komunikatu dotyczącego programu Mój Elektryk 2.0, zwracają się z prośbą o wyjaśnienie następujących kwestii:
1. Czy w programie uruchamianym od 1 lutego 2025 roku przewidziana została tzw. ścieżka leasingowa w rozumieniu tej roli jaką firmy leasingowe/wynajmu pełniły w dotychczasowym programie? Jak ta rola miałaby wyglądać w związku z wyeliminowaniem z procesu banku operatora?
2. Po wstrzymaniu naboru w ścieżce leasingowej w dotychczasowym programie z dniem 23 sierpnia 2024 r., o czym powiadomiono firmy uczestniczące w programie 27 sierpnia 2024 r., przedstawiciel NFOŚiGW deklarował, że wnioski złożone przez klientów do firm leasingowych w II połowie roku, a nie przyjęte przez BOŚ SA, z uwagi na brak pieniędzy, będą rozpatrywane wraz z wznowieniem ścieżki leasingowej, a w pierwszej kolejności będą to wnioski złożone do 31 sierpnia 2024 r. w firmach leasingowych.
a. Czy te z wniosków, które zostały złożone w II połowie 2024 do firm leasingowych, przez osoby fizyczne, zostaną rozpatrzone w ramach nowego programu? Jeżeli tak, to w jakim trybie biorąc pod uwagę fakt, że w nowym programie nie występuje operator bankowy?
b. Proszą także o wyjaśnienie jaki mają status wnioski złożone w II połowie 2024 roku, do firm leasingowych przez przedsiębiorców innych niż osoby fizyczne? Czy będą rozpatrywane, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami? A jeżeli tak, to w jakim trybie?
3. Czy istnieje możliwość przesunięcia niewykorzystanych dotychczas pieniędzy na ścieżkę leasingową w ramach obecnie trwającego programu?