10 lat PZWLP
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów obchodzi w 2015 roku jubileusz 10 lecia działalności. W momencie powstania organizacji, należące do niej firmy generowały łącznie ok. 9% sprzedaży nowych samochodów do firm w kraju oraz dysponowały razem flotą 33 tys. samochodów wynajmowanych długoterminowo. W ciągu niespełna 10 lat, flota PZWLP urosła prawie 4-krotnie. Znacząco zwiększył się również wpływ organizacji na rynek motoryzacyjny w kraju.
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów to obecnie najważniejsza organizacja branżowa rynku wynajmu długoterminowego samochodów (CFM) w Polsce. Została powołana w listopadzie 2005 r., przez 10 najważniejszych wówczas na polskim rynku CFM firm. Główne cele działalności PZWLP to m.in. skuteczna reprezentacja branży wynajmu długoterminowego pojazdów wobec organów administracji państwowej, organizacji branżowych oraz instytucji rynku motoryzacyjnego i leasingowego, edukacja na temat nowoczesnych form finansowania i zarządzania flotami samochodów służbowych, czy wspieranie rozwoju i promowanie branży CFM w Polsce. PZWLP skupia się również na tworzeniu i upowszechnianiu najwyższych standardów w zakresie wynajmu i leasingu samochodów oraz propagowaniu rozwiązań wspierających ekologię i bezpieczeństwo we flotach.
Rok 2005: duży potencjał branży CFM - PZWLP odpowiedzią na potrzeby rynkowe
W momencie powołania do życia PZWLP, usługi wynajmu długoterminowego aut służbowych w Polsce były oferowane już od kilku lat, ale ich znaczenie na krajowym rynku flotowym było wciąż marginalne - cały rynek CFM był obliczany na ok. 60 tys. samochodów.
Wszelkie analizy rynkowe wskazywały wówczas jednak na duży potencjał rozwoju branży w Polsce - mówi Leszek Pomorski, były Prezes Zarządu PZWLP (w latach 2008 - 2014), Prezes Alphabet Polska Fleet Management. - W naszym kraju usługi CFM pojawiły się w drugiej połowie lat 90-tych XX wieku. W Europie Zachodniej natomiast, były już wtedy oferowane od ok. 30 lat i auta firmowe w wynajmie długoterminowym stanowiły już tam nie tylko znaczną część leasingowanych samochodów służbowych, ale również wszystkich pojazdów flotowych.
Od marginalnej usługi dla dużych korporacji, do 40% udziału w leasingu aut, z dynamicznie rosnącą liczbą klientów MSP
Na koniec 2005 roku, a więc w czasie zbieżnym z powstaniem PZWLP, absolutną większość klientów korzystających wówczas w Polsce z usług wynajmu długoterminowego samochodów stanowiły duże polskie i międzynarodowe korporacje. Po polskich drogach jeździło według szacunków PZWLP ok. 60 tys. aut finansowanych i zarządzanych w ten sposób, co stanowiło marginalną część ogólnie leasingowanych w kraju pojazdów oraz wszystkich samochodów użytkowanych przez przedsiębiorców w działalności biznesowej. W ciągu niespełna 10 lat, rynek CFM urósł blisko 3-krotnie - obecnie w wynajmie długoterminowym znajduje się ok. 170 tys. pojazdów. Diametralnie zmieniła się również struktura klientów firm wynajmu długoterminowego samochodów - z ich usług korzystają obecnie nie tylko duże korporacje.
W ciągu ostatnich niecałych 10 lat znacząco zwiększył się udział przedsiębiorców i firm z sektora MSP, użytkujących swoje samochody służbowe w ramach wynajmu długoterminowego - mówi Marek Małachowski, Prezes Zarządu PZWLP, Dyrektor Zarządzający ALD Automotive Polska. - Wynajem długoterminowy ewoluował w Polsce od usługi przeznaczonej wyłącznie dla dużych korporacji, do atrakcyjnego sposobu zewnętrznego finansowania i zarządzania parkiem samochodów służbowych także dla mikro, małych i średnich firm. Jest to wynikiem pojawienia się w firmach CFM oferty usług sprofilowanych pod kątem obsługi i potrzeb sektora MSP.
Od 2008 r. PZWLP jest członkiem zbiorowym o specjalnym statusie Związku Polskiego Leasingu (ZPL). Pozwala to na współpracę w strategicznych dla obydwu organizacji kwestiach, wymianę wiedzy i doświadczeń w zakresie leasingu oraz poszerzenie spektrum wzajemnych możliwości. PZWLP, jako członek ZPL, posiada całkowitą autonomię działania i zachowuje własną, odrębną strukturę.