16 października 2024

2 mld zł na zeroemisyjne ciężarówki

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) zaakceptował program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wsparcia zakupu zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych. Jak poinformował Fundusz, na dotacje zostanie przeznaczone łącznie 2 mld zł, czyli o miliard więcej niż pierwotnie zakładano.

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) zaakceptował przygotowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) programy pomocowe o łącznym budżecie 10 mld zł. Obejmują one wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3, czyli aut ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 do 12 t (kategoria N2) i powyżej 12 t (kategoria N3). Jak poinformował Fundusz, na dotacje zostanie przeznaczone łącznie 2 mld zł, czyli o miliard więcej niż pierwotnie zakładano.

- NFOŚiGW już pod koniec stycznia przekazał do konsultacji projekt programu dopłat do elektrycznych aut ciężarowych. Dobrze, że uzyskana została zgoda EBI i liczymy, że teraz program szybko wystartuje. To wyczekiwana decyzja, która wpłynie na rozwój sektora transportu, jednego z czołowych klientów firm leasingowych. Polska jest liderem europejskim w przewozach międzynarodowych i teraz przedsiębiorcy z tego sektora będą mogli modernizować floty i podnieść swoją konkurencyjność. Także sukces programu "Mój elektryk" pokazuje, że jest zapotrzebowanie na samochody zeroemisyjne – mówi Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.

Jak podaje NFOŚiGW, celem programu „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3” jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza, poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie. W ramach tej inicjatywy wspierany będzie zakupu lub leasing ciężarowych pojazdów zeroemisyjnych.

Beneficjentami programu będą mogli być przedsiębiorcy, a wysokość dotacji uzależniona będzie od rodzaju podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie, kategorii pojazdu oraz wysokości dopuszczalnej pomocy publicznej. Przewidziano dofinansowanie do 400 tys. zł dla pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 (o masie całkowitej od 3,5 t do 12 t) oraz maksymalnie do 750 tys. zł dla pojazdów kategorii N3 (o masie całkowitej powyżej 12 t). Dotacja może wynieść nie więcej niż 30-60 proc. kosztów kwalifikowanych w obu kategoriach. Przy obliczaniu ostatecznej wysokości wsparcia brane będą pod uwagę zapisy dotyczące pomocy publicznej.

Oprócz wsparcia na zakup elektrycznych pojazdów ciężarowych, w niedługim czasie powinny zostać uruchomione dwa inne ważne programy wsparcia, które też uzyskały akceptację EBI. Obejmują one budowę i rozbudowę sieci elektroenergetycznych dla ogólnodostępnych stacji ładowania dużej mocy oraz rozwój publicznych stacji ładowania dla ciężkiego transportu. Łączny budżet tych inicjatyw wynosi 6 mld zł, a ich beneficjentami będą m.in. operatorzy stacji ładowania.

Informacja na stronie NFOŚiGW

Z mediów