AI, avatar i chatbot zmienią zasady gry w leasingu?
Panie Kamilu, kolejny rok z rzędu firma Ailleron jest Partnerem konferencji e-Leasing Day. Co tym razem pokażecie uczestnikom tego wydarzenia?
Jest nam niezmiernie miło, że Związek Polskiego Leasingu ponownie zaprosił nas do współtworzenia tej konferencji. Dla nas to już tradycja. Tym razem skoncentrujemy się na procesach obsługi klienta w sektorze leasingowym oraz ich digitalizacji. Nie mogło nas zabraknąć w gronie partnerów, ponieważ mamy bogate doświadczenie w tym obszarze i wiele inspirujących pomysłów, którymi chcielibyśmy podzielić się z uczestnikami tego wyjątkowego wydarzenia łączącego całą branżę.
Jedna z propozycji dotyczyć będzie budowania cyfrowego procesu sprzedaży produktów leasingowych. Skupimy się tutaj się na praktycznych strategiach i najlepszych praktykach, które pomogą firmom leasingowym przekształcić tradycyjne metody sprzedaży w kompleksowe cyfrowe rozwiązania. Uczestnicy dowiedzą się, jak wykorzystać nowoczesne technologie do optymalizacji ścieżki zakupowej klienta, zwiększenia zaangażowania i poprawy ogólnej wydajności sprzedaży.
Zachęcamy również do wysłuchania drugiego wystąpienia: „Z mapą w ręku: nawigacja i projektowanie doświadczeń klienta leasingowego”. Punktem wyjścia podczas tej prezentacji będzie Customer Journey Map jako narzędzie do zarządzania doświadczeniem klienta (CX).
Pokażemy przykładową mapę dla procesu sprzedaży finansowania, omawiając kluczowe punkty (akcje) na ścieżce podróży klienta i znaczenie odczuć oraz emocji. Udowodnimy, że technologia otwiera drzwi do poprawy doświadczeń klienta. Zapewniam, że będzie interesująco!
Widać, że dla Ailleron klient jest w centrum. Podkreślacie to w wielu materiałach.
W Ailleron priorytetowo traktujemy potrzeby i oczekiwania użytkowników końcowych naszych rozwiązań, myśląc zarówno o pracownikach firm leasingowych, jak i ich klientach. Przy podejmowaniu decyzji dotyczących rozwoju naszych produktów kierujemy się twardymi danymi i wiarygodnymi raportami, a nie intuicją. Poszukując aktualnych badań z branży leasingowej zauważyliśmy, że raporty na temat stanu rynku w dobie cyfryzacji są nieliczne i nie odpowiadają w pełni naszym potrzebom. Dlatego sięgamy po wsparcie agencji badawczych, tak jak miało to miejsce w zeszłym roku, kiedy zwróciliśmy się do ICAN Institute, specjalistów od badań B2B. Na podstawie konkretnych wyników, przejrzystych wykresów i rekomendacji możemy tworzyć rozwiązania technologiczne, które spełniają oczekiwania użytkowników. Osobiście byłem zaskoczony niektórymi trendami i opiniami leasingobiorców. Pełen raport jest bezpłatny i dostępny na stronie: https://ebook.ailleron.com/pl-pl/leasing
Zachęcam wszystkich, którzy jeszcze nie mieli okazji do zapoznania się z tym materiałem, do wnikliwej lektury!
Leasing w Polsce ma się świetnie. Jak to jest w innych krajach Europy?
To prawda! Wystarczy spojrzeć na wyniki prezentowane niespełna 2 miesiące temu na konferencji wynikowej Związku Polskiego Leasingu. Imponujące 102 mld złotych wartości sfinansowanych w 2023 roku przez branżę leasingową robi wrażenie. Największy procent firm korzystających z leasingu w całej UE czy 1/3 inwestycji finansowanej leasingiem pokazuje, że w Polsce ten biznes ma ogromny potencjał na tle innych krajów unijnych. Jeśli idzie o rozwiązania technologiczne w obszarach sprzedaży lub obsługi klienta w naszych rodzimych firmach leasingowych, możemy być dumni, że należymy do ścisłej czołówki, a niektóre źródła wskazują, iż jesteśmy liderem.
Dlatego tak istotne dla nas jest eksplorowanie sąsiednich rynków. Szczególnie interesujący jest dla nas rynek DACH (Austria, Niemcy, Szwajcaria). Poprzez udział w międzynarodowych grupach kapitałowych, w których rozwijamy nasze oprogramowanie, dostrzegamy szansę na wejście także na rynki CEE, tj. Rumunię, Węgry, kraje Bałkańskie. Jesteśmy członkiem lokalnych związków leasingowych w Austrii i Niemczech, uczestniczymy w największych konferencjach branżowych w Europie, prowadzimy zaawansowane rozmowy z klientami ze wspomnianych rynków. Pomimo różnic prawnych czy politycznych mają oni podobne wyzwania technologiczne. Chcieliby korzystać na większą skalę z samoobsługowych portali klienta, skrócić i możliwie uprościć procesy leasingowe, a także uzyskiwać wsparcie doradcy za pośrednictwem komunikatorów online. Konieczne jest ulepszenie kanałów komunikacji na wszystkich etapach podróży klienta, bo wielokanałowość to niewątpliwie „must-have” każdej firmy leasingowej.
Konferencja e-Leasing Day poruszy tematykę trendów w leasingu. Wspomniał Pan o omnikanałowości, podejściu self-service. Jakich jeszcze zmian należy się spodziewać w najbliższych latach?
Nie będę oryginalny, jeśli odpowiem, że to sztuczna inteligencja będzie „game-changerem”, jeśli chodzi o procesy zakupu przedmiotu leasingu czy samoobsługi leasingobiorcy. Przede wszystkim będziemy mogli wyposażyć sprzedawców oraz pracowników obsługi klienta w narzędzia zwiększające konwersje sprzedaży czy pozwalające natychmiast rozwiązać problem leasingobiorcy. Wierzę bardzo mocno w rozwiązania, które zapewnią wysoką jakość obsługi niezależnie od kanału komunikacji. Bez wykorzystania sztucznej inteligencji może się to okazać niemożliwe do osiągnięcia.
Badania ICAN wyraźnie wskazują, że klienci firm leasingowych mają różne preferencje co do kanału komunikacji. Mikroprzedsiębiorcy częściej korzystają z czatu, podczas gdy klienci korporacyjni preferują wideokonferencje. Dostrzegam ogromną szansę dla naszych rozwiązań, które przy wspomnianym przeze mnie wsparciu sztucznej inteligencji w postaci chatbota, promptera czy avatara, zaspokajają te potrzeby. Obecnie skupiamy się na ich rozwijaniu.
Mam nadzieję, że w ciągu kolejnych trzech lat doczekamy się leasingowych aplikacji mobilnych wykorzystujących wszystkie atrybuty mobilności, takie jak geolokalizacja, łatwiejsze potwierdzenia tożsamości oraz chatowanie. Liczę na to, że aplikacje będą oferować różnorodne dodatkowe usługi (VAS), a rynek wzbogaci się o pierwsze projekty referencyjne i wzorcowe studia przypadków.
Bądźmy optymistyczni, że za rok, na następnym eLeasing Day, wszyscy zauważymy postęp w tych obszarach.
Dziękujemy za rozmowę.
Kamil Portka
General Manager Business Unitu LeaseTech, który tworzy nowoczesne produkty i rozwiązania IT dla branży leasingowej. Systemy Ailleron typu front office, self-service czy wirtualne oddziały od wielu lat wspierają największych dostawców finansowania aktywów w Polsce i za granicą.