8 sierpnia 2025

Dekarbonizacja flot – wspólny cel, różne drogi

Podczas panelu „Dekarbonizacja flot w praktyce – scenariusze dla Polski”, zorganizowanego przez Związek Polskiego Leasingu, przedstawiciele administracji publicznej oraz branży leasingowej i wynajmu rozmawiali o wyzwaniach i realiach związanych z dekarbonizacją transportu drogowego.

W ramach dalszego zaostrzania polityki klimatycznej, Komisja Europejska rozważa wprowadzenie nowych regulacji dotyczących dekarbonizacji flot firmowych. Zgodnie z wstępnymi założeniami, od 2030 roku wszystkie nowo rejestrowane przez firmy samochody miałyby być pojazdami zeroemisyjnymi.

Nowe przepisy miałyby zostać wdrożone dwuetapowo:

  • od 2027 roku: co najmniej 75% wszystkich nowych rejestracji pojazdów firmowych miałoby dotyczyć samochodów elektrycznych,
  • od 2030 roku: wszystkie nowe pojazdy rejestrowane przez firmy musiałyby być w pełni zeroemisyjne.

W związku z tymi planami, Komisja Europejska rozpoczęła proces konsultacyjny w formule call for evidence. Do 8 września 2025 r. zainteresowane strony – w tym przedstawiciele biznesu, administracji i organizacji branżowych – mogą zgłaszać swoje opinie, propozycje i obawy dotyczące planowanych regulacji oraz procesu dekarbonizacji flot korporacyjnych.

Związek Polskiego Leasingu zorganizował panel „Dekarbonizacja flot w praktyce – scenariusze dla Polski” do którego zaprosił Krzysztofa Bolestę, wiceministra klimatu i środowiska. Wzięli w nim udział także Monika Constant, prezeska ZPL, Daniel Trzaskowski, prezes Carefleet i członek zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów oraz Andrzej Krzemiński, prezes Pekao Leasing i wiceprzewodniczący Rady ZPL.

Floty w centrum zmian

Transport odpowiada dziś za około 25% emisji CO₂ w UE. Jak podkreślił wiceminister Krzysztof Bolesta, nie ma odwrotu od neutralności klimatycznej do 2050 roku – mimo trudnego kontekstu geopolitycznego, polityka UE pozostaje niezmienna. Floty pojazdów, stanowiące ponad 60% nowych rejestracji, są naturalnym punktem wyjścia do realizacji celów klimatycznych.

– To właśnie sektor flotowy Komisja Europejska wskazuje jako kluczowy w transformacji – zaznaczył Bolesta. – O ile wcześniej planowano objęcie go rozporządzeniem, obecnie mówimy raczej o dyrektywie, a to daje krajom więcej swobody w implementacji – mówił. Jak dodał, Polska nie zgadza się na twarde cele nakładane na floty korporacyjne. – I nie jest to tylko polski głos – mówił.

Głos branży leasingowej

Jak zauważyła Monika Constant, firmy leasingowe i wynajmu pojazdów już dziś pełnią istotną rolę w transformacji transportu. – Ponad połowa nowo rejestrowanych samochodów jest finansowych leasingiem lub najmem. Ale to klient decyduje o wyborze auta, nie firma leasingowa. Jednocześnie ponad 73% klientów firm leasingowych to mikro- i małe firmy o obrotach do 20 mln – podkreśliła prezeska ZPL. Zatem projekt KE, narzucający przekształcenie floty firm najmu i leasingu w całkowicie elektryczną, doprowadzi do tego, że każda, nawet najmniejsza firma, będzie zmuszona do leasingu (czy najmu) aut tylko elektrycznych. Dlatego dla skutecznej dekarbonizacji flot konieczne są jednak rozsądne i przewidywalne regulacje, które uwzględnią rzeczywistość rynkową, w tym dostępność pojazdów i strukturę klientów.

Daniel Trzaskowski wskazał z kolei na infrastrukturę ładowania jako jedno z głównych wyzwań: – Dziś mamy około 10 tys. ładowarek, a minimum to 50 tys., by mówić o realnej gotowości do elektryfikacji flot.

Z kolei Andrzej Krzemiński zaznaczył, że transformacja wymaga systemowego podejścia – nie tylko wsparcia dla zakupu aut, ale także dla infrastruktury i dostępu do tańszej energii.

Rząd czeka na głos branży

Krzysztof Bolesta zadeklarował, że rząd jest otwarty na postulaty branży i chce poznać jej oczekiwania zanim powstanie projekt unijnego prawa. – To moment, w którym możemy mądrze podejść do celów emisyjnych – mówił wiceminister.

Postulaty branży leasingowej

Związek Polskiego Leasingu oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów przedstawili wspólne stanowisko w sprawie dekarbonizacji flot. Wśród postulatów znajdują się:

  • Stabilne i wspierające regulacje – bez sztywnych celów udziału pojazdów zeroemisyjnych we flotach, przy zachowaniu neutralności technologicznej.
  • Wzmocnienie systemu zachęt – rozszerzenie dopłat i ulg także na leasing i wynajem, oraz wsparcie dla rynku wtórnego pojazdów elektrycznych.
  • Rozwój infrastruktury ładowania – uproszczenie procedur instalacji ładowarek w budynkach wielorodzinnych i publiczne inwestycje w sieć ładowania.
  • Edukacja i technologie przejściowe – promocja rozwiązań niskoemisyjnych (np. hybryd), zwłaszcza tam, gdzie infrastruktura dla aut elektrycznych jest ograniczona.

Branża leasingowa i najmu wspiera proces zazieleniania flot i jest gotowa odegrać kluczową rolę w tej transformacji. Warunkiem sukcesu jest otwarty dialog, adekwatne regulacje i wspólne działanie na rzecz zrównoważonego transportu.