Firmy leasingowe dla firm poszkodowanych w powodzi
Kolejne firmy leasingowe decydują się na czasowe wstrzymanie pobierania opłat leasingowych za leasingowane przedmioty od przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi.
Dla osób poszkodowanych w wyniku niedawnej powodzi na południu Polski branża bankowa ustaliła tzw. moratorium kredytowe. Dotyczy ono kredytów gotówkowych. Odroczenie rat kredytów hipotecznych obiecał już wcześniej rząd. Moratorium kredytowe czeka teraz na oficjalną zgodę Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego. Niektóre grupy finansowe, w tym firmy leasingowe nie czekając na zatwierdzenie moratorium już zapowiadają wsparcie dla klientów, którzy ucierpieli przez wielką wodę.
Z informacji uzyskanych od Grupy ING wynika, że wszyscy klienci, którzy posiadają Konto Direct dla Firm i mają siedzibę na terenach objętych stanem klęski żywiołowej nie będą ponosić opłat za prowadzenie rachunku i przelewy krajowe PLN i SEPA przez trzy miesiące, od 1 września do końca listopada 2024 r. Dodatkowo ING Lease wstrzymuje pobieranie opłat leasingowych za wszystkie leasingowane przedmioty, które uległy uszkodzeniu podczas powodzi, aż do decyzji o wypłacie odszkodowania (wsparcie dla poszczególnych powiatów objętych powodziom).
De Lage Landen dla klientów dotkniętych skutkami powodzi zaproponował uproszczoną procedurę restrukturyzacyjną. Toyota Bank i Toyota Leasing prosi o bezpośredni kontakt klientów poszkodowanych przez powódź i którzy przewidują trudności z terminową spłatą zobowiązań finansowych z umów kredytowych, leasingowych bądź najmu (kontakt z Infolinią pod numerem 22 488 55 50 bądź skorzystanie z dedykowanych formularzy na stronie www). Do każdego wniosku będzie podchodzić indywidualnie i wprowadzać inne rozwiązania w zależności od sektorowych rozwiązań pomocowych.
Santander Consumer Multirent i Santander Consumer Financial Solutions zaproponowały możliwość odroczenia spłaty produktów leasingowych, faktoringu i pożyczkowych nawet na 3 miesiące. Aby skorzystać z tej możliwości, wystarczy złożyć jeden wniosek telefoniczny poprzez infolinię. Nie są wymagane żadne dodatkowe dokumenty.
Jak informuje „Gazeta Wyborcza” dla klientów PKO Leasing z terenów powodziowych zostanie zaoferowane zawieszenie spłaty rat kapitałowych. Klienci mogą wystąpić o zawieszenie na 3 miesiące spłaty raty kapitałowej leasingu lub pożyczki z jednoczesnym automatycznym wydłużeniem umowy o okres zawieszenia. Także klienci Santander Leasing, którzy ucierpieli podczas powodzi mogą bezpłatne i samodzielnie dokonać zmian w harmonogramie umowy. Mają kilka opcji do wyboru, m.in. zawieszenie spłaty kapitału do 6 miesięcy z możliwością wydłużenia umowy lub bez, przesunięcie terminu płatności bieżących rat. Santander Leasing odstępuje także od pobierania opłaty za zmiany harmonogramu, odroczenia płatności lub wydłużenia umowy oraz nie pobierze opłaty za rozwiązanie umowy na skutek szkody całkowitej finansowanego przedmiotu.
Klientom dotkniętym skutkami powodzi EFL oferuje możliwość odroczenia wyfakturowanych i niezapłaconych płatności oraz zawieszenie rat kapitałowych na kilka miesięcy, z możliwością wydłużenia o ten czas umowy. Dodatkowo spółka uruchomiła dedykowany proces likwidacji szkód: specjalny monitoring spraw, zawieszenie umowy (z różnoznacznym zatrzymaniem fakturowania), na której klient zgłosi szkodę całkowitą do momentu decyzji ubezpieczyciela oraz preferencyjne rozliczanie szkód całkowitych na pojazdach bez ubezpieczenia GAP po kapitale, dzięki czemu wypłata odszkodowania powinna pokryć pozostający do spłaty kapitał.
EFL wyłączył pobieranie opłat:
- za monity klientom prowadzącym działalność w powiatach objętych stanem klęski żywiołowej do wszystkich faktur, których termin płatności przypadł pomiędzy 13. września a 31. października, niezależnie od tego czy klient zgłosi szkodę powodziową, czy też zgłosi się po pomoc w zakresie spłaty czynszu leasingowego
- anuluje opłaty związane z brakiem dostarczenia odnowionej polisy ubezpieczenia OC na finansowanym pojeździe w terminie przewidzianym w Ogólnych Warunkach Umowy Leasingowej (OWUL) w okresie od 13 września do 31 października
- dla klientów, którzy znaleźli się w windykacji w wyniku powodzi, EFL przewiduje pomoc w postaci możliwości anulacji opłat windykacyjnych (indywidualne podejście do poszczególnych przypadków).
Kolejne firmy leasingowe włączą się do pomocy zapewne po zatwierdzeniu moratorium.
Do tego instytucje finansowe pomagają także w inny sposób. W Grupie ING do końca września trwała zbiórka pieniędzy wśród klientów i pracowników.
- Wszystkie wpłaty na konto Fundacji ING Dzieciom przekażemy na pomoc humanitarną dla poszkodowanych, organizowaną przez Polski Czerwony Krzyż (PCK). Zebrane środki pomogą zapewnić dzieciom i ich rodzinom, mieszkającym na zniszczonych obszarach, bezpieczne schronienie, żywność i opiekę – informuje Agnieszka Kujawa z ING Lease.
Grupa EFL, Credit Agricole Bank Polska, wraz z innymi spółkami Grupy Credit Agricole w Polsce – CA Ubezpieczenia oraz Amundi Polska, przekaże 0,5 mln zł na konto Polskiej Akcji Humanitarnej (PAH). W pomoc powodzianom angażują się także pracownicy banku oraz spółek Grupy EFL ( EFL, Carefleet, Truck Care, Eurofactor), którzy jako wolontariusze pomagają na terenach zagrożonych przez powódź lub już tych zalanych. Na ten cel mogą wykorzystać dodatkowych pięć dni wolnych od pracy na działania społeczne.