Indeks Leaseurope za I kwartał 2024 roku
Leaseurope opublikował raport kwartalny z zagregowanymi wynikami finansowymi sektora leasingowa w Europie w I kwartale 2024 roku. Przeczytaj raport i sprawdź w jakiej kondycji finansowej jest obecnie sektor leasingowy.
Wyniki badania indeksu Leaseurope za pierwsze trzy miesiące tego roku wskazują na słabą dynamikę w europejskiej branży leasingowej. Większość wskaźników finansowych firm pogorszyło się w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Dotyczy to m.in. rentowności. Wyższe okazały się wskaźniki RoA (zwrot z aktywów) i RoE (zwrot z kapitału własnego).
Pomimo trudnego otoczenia biznesowego, branży udało się zwiększyć sprzedaż i portfel. Na podstawie danych z 19 podmiotów (reprezentatywna próba dużych ogólnoeuropejskich firm leasingowych) uwzględnionych w badaniu, wynika, że wartość środków oddanych w leasing w I kwartale tego roku wzrosła o 2,5 proc. w porównaniu z I kwartałem 2023 roku i wyniosła prawie 28 mld euro. Wartość portfela leasingowego na koniec marca zwiększyła się o 5 proc.
Indeks Leaseurope to unikalne badanie, które śledzi kluczowe wskaźniki finansowe spółek leasingowych w Europie. Leaseurope wyniki tego badania publikuje cztery razy w roku. Najnowszy raport dotyczy I kwartału 2024 roku.
Komentarz Mieczysława Woźniaka z ING Lease (Polska)
Leaseurope Index za 1 kwartał 2024 r. przekazuje nam 3 główne informacje o europejskim rynku leasingu i najmu w pierwszym kwartale br.
- Nowy biznes wzrósł o 2,5% w relacji do analogicznego okresu ub.r.
- Portfel na koniec 1 kwartału 2024 r. wzrósł o 5,02 % vs. 1 kwartału 2023 r. (jednocześnie portfel średni w 1 kwartale 2024 r. wzrósł o 5,98% vs. 1 kwartał 2023 r.)
- Odnotowano spadek zyskowności portfela na poziomie zysku brutto wynikający ze spadku marży przychodu operacyjnego – marża ta spadła o 13,91% w porównaniu z całym 2023 rokiem i o 19,18% w porównaniu z 1 kwartałem 2023 r. (w wymiarze realnym oznacza to odpowiednio spadek o 64 bps. w stosunku do całego 2023 roku oraz o 94 bps. w porównaniu z 1 kwartałem 2023 r.).
Spadek marży przychodowej nie oznacza jednak, że następuje gwałtowny spadek zyskowności operacyjnej rynku leasingu i najmu w bieżącym roku. Jest on obserwowany od trzeciego kwartału ubiegłego roku i w rzeczywistości oznacza stopniowy powrót marży operacyjnej do jej średniej wysokości z okresu przed-covidowego. Po wybuchu pandemii Covid-19 obserwowaliśmy w 2020 r. jednorazowo nieznaczny spadek marży przychodu operacyjnego oraz wzrost kosztu ryzyka, co było spowodowane niepewną sytuacją w otoczeniu makroekonomicznym. Kolejne 2 lata przyniosły powrót kosztu ryzyka do poziomu z wcześniejszych okresów przy jednoczesnym istotnym (25%-30%) wzroście marży przychodowej.
Czy obecna korekta to sygnał, że wracamy do wcześniejszych stabilnych poziomów?