Koniec dopłat do leasingu i wynajmu elektryków w programie Mój elektryk
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podjął decyzję o czasowym wstrzymaniu naboru w ścieżce leasingowej programu „Mój elektryk” - od 1 września 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Przewidziana na ten cel kwota 660 mln zł została wyczerpana.
Na początku lipca Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) informował o zwiększeniu budżetu dopłat do leasingu i wynajmu pojazdów zeroemisyjnych realizowanych w ramach programu „Mój elektryk” o 60 mln zł. Budżet został już jednak wyczerpany i NFOŚiGW podjął decyzję o czasowym wstrzymaniu naboru – od 1 września do końca grudnia tego roku.
- Wstrzymanie dopłat do leasingu pojazdów elektrycznych nie jest dobrą informacją dla branży leasingowej, która finansuje prawie 70 proc. pojazdów w ramach programu "Mój elektryk". Ale przede wszystkim jest to zła informacja dla przedsiębiorców, których decyzja NFOŚiGW zapewne zaskoczyła. Mikro, małe i średnie firmy zostaną szczególnie dotknięte odcięciem od dopłat. One szczególnie chętnie sięgają po leasing w finansowaniu swoich inwestycji . Dodatkowo, decyzja ta zbiega się w czasie z momentem wejścia w życie dyrektywy CSRD, która nakłada konieczność zazieleniania aktywów, w tym flot samochodowych. Jakby tego było mało, najwięcej wniosków leasingowych jest zwykle składanych pod koniec roku, czyli właśnie w czasie zawieszenia programu - komentuje Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.
Poza tym nagłe wstrzymanie procesu przejmowania wniosków może uderzyć w firmy, które rozpoczęły już proces, ale z różnych powodów mogą nie zdążyć z jego zamknięciem do końca przyszłego tygodnia.
Jak informuje NFOŚiGW, przerwa w naborze wniosków w ścieżce leasingowej związana jest z prowadzonymi przygotowaniami dokumentacji programowej dla nowego źródła finansowania programu „Mój elektryk”. Nabór wniosków o dofinansowanie leasingu pojazdów w programie będzie wznowiony z wykorzystaniem nowego źródła finansowania w 2025 r. Nowy nabór obejmie wnioski na pojazdy zakupione też w II połowie 2024 r., nie wiadomo jednak na jakich zasadach będą realizowane dopłaty.
Kontynuowane są nabory w ścieżce dopłat do pojazdów zakupionych za gotówkę lub sfinansowanych kredytem dla osób indywidualnych i przedsiębiorców. Dla osób indywidualnych do wykorzystania pozostaje jeszcze 25 mln zł w tej puli. Z kolei na dofinansowanie zakupu pojazdów elektrycznych dla przedsiębiorców - prawie 90 mln zł.
NFOŚiGW z programu „Mój elektryk” dofinansował ok. 25 tys. pojazdów elektrycznych. Łączny budżet programu realizowanego od 2021 r. wynosi 960 mln zł.
Jak wcześniej informował resort klimatu i środowiska, z polskiego Krajowego Planu Odbudowy (KPO) mają być sfinansowane nowe dopłaty do elektryków. Z zapowiedzi ministerstwa wynika, że nowe dopłaty mogą ruszyć jesienią 2024 roku. Zgodnie z KPO na program dopłat do elektryków ma trafić 374 mln euro, czyli prawie 1,6 mld zł.