

Leasing w nowych zasadach pomocy publicznej UE
W nowej ramie pomocy państwowej przyjętej przez Komisję Europejską w czerwcu 2025 r. znalazły się jednoznaczne odniesienia do leasingu jako formy finansowania, która może korzystać z pomocy publicznej. To efekt działań Leaseurope, która w toku konsultacji doprowadziła do ważnych zmian korzystnych dla sektora leasingowego. Nowe zasady otwierają drogę do pełnego włączenia leasingu w system wsparcia dla zielonej transformacji przemysłu w Europie.
W czerwcu 2025 roku Komisja Europejska przyjęła nowe zasady pomocy państwowej wspierające realizację „Paktu dla czystego przemysłu” (Clean Industrial Deal). Nowe ramy, określane jako Clean Industrial State Aid Framework (CISAF), mają obowiązywać do końca 2030 roku i zastąpiły tymczasowe przepisy TCTF. Dokument definiuje, w jaki sposób państwa członkowskie mogą projektować środki wsparcia publicznego na rzecz czystej energii, dekarbonizacji przemysłu i rozwoju technologii niskoemisyjnych.
Na każdym etapie prac nad nowymi zasadami CISAF działała Leaseurope, reprezentująca europejski sektor leasingowy. Dzięki jej zaangażowaniu w konsultacje KE – w szczególności w kwietniu 2025 roku – udało się doprowadzić do ważnych zmian w przepisach. Jak podkreśla Leaseurope, w finalnej wersji dokumentu znalazły się bezpośrednie odniesienia do leasingu jako pełnoprawnej formy finansowania, a także usunięto zapis, który mógł wykluczać leasingodawców powiązanych z producentami (tzw. captive lessorów).
Leaseurope konsekwentnie wskazuje, że leasing – zwłaszcza w segmencie MŚP – odgrywa kluczową rolę w umożliwieniu firmom inwestowania w zielone technologie i przechodzenia na bardziej zrównoważony model działania. Jednak dotychczasowe zasady pomocy publicznej często w praktyce faworyzowały zakup środków trwałych, pomijając leasing jako równoważną formę użytkowania aktywów.
CISAF zmienia to podejście. Wskazuje wprost, że leasing może być objęty wsparciem publicznym, m.in. w kontekście „stymulowania popytu na wyposażenie technologii czystych w formie przyspieszonej amortyzacji”. Warunki kwalifikacji aktywów – niezależnie od formy finansowania – obejmują m.in. ich nowość, używanie przez minimum 5 lat, amortyzowalność oraz nabycie lub leasingowanie na warunkach rynkowych.
Równe traktowanie leasingu to większa skuteczność polityki unijnej
Leaseurope apeluje o równe traktowanie leasingu względem innych instrumentów finansowych i zaznacza, że regulacje powinny koncentrować się na użytkowaniu aktywów, a nie na ich prawnym posiadaniu. Tylko takie podejście umożliwi skuteczne wdrażanie polityk na poziomie krajowym i zapewni dostęp do wsparcia dla szerokiego grona przedsiębiorstw – niezależnie od wybranej formy finansowania.
Leaseurope zapowiada dalszy monitoring zasad pomocy państwowej i funduszy UE oraz dalsze działania na rzecz uwzględniania leasingu w mechanizmach wspierających zrównoważone inwestycje. Organizacja będzie kontynuować dialog z instytucjami unijnymi, podkreślając rolę leasingu w budowie konkurencyjnej, nowoczesnej i niskoemisyjnej gospodarki europejskiej.