Leasingu przypadki i perypetie. Książka na 30-lecie ZPL
Andrzej Sugajski, autor książki "Leasingu przypadki i perypetie"
Książka „Leasingu przypadki i perypetie” – traktuje o leasingu nie tylko jako o sposobie na biznes, ale jako idei towarzyszącej przemianom społeczno-gospodarczym z jakimi mamy do czynienia na przestrzeni wieków. Książka ukazała się z okazji 30-lecia Związku Polskiego Leasingu, które przypada na 2024 rok. Przeczytaj wywiad z autorem książki, Andrzejem Sugajskim.
Kiedy pojawił się pomysł na książkę?
Z branżą leasingową jestem nieprzerwanie związany od ponad 32 lat, z czego od 18 lat z ZPL. Pomysł na napisanie książki pojawił się w 2022 roku. Był to okres istotnych zmian w strukturach Związku i jednocześnie wiele okazji z tego wynikających do dzielenia się wiedzą i doświadczeniami. Podczas którejś z rozmów usłyszałem: „A może napisałbyś książkę?” Na podjęcie decyzji potrzebowałem pół roku.
I ile czasu zajęło jej napisanie?
Samo pisanie nie było najbardziej absorbującym zajęciem. Sporo czasu zajęło zbieranie różnego rodzaju materiałów. Część z nich dotyczyła historii leasingu, tej dawnej sięgającej wstecz 5 tysięcy lat, aby następnie poprzez kolejne tysiąclecia i stulecia dotrzeć do powstania polskiego rynku leasingu i samego Związku i jego początkowych lat. Początki zostały dobrze udokumentowane w roczniku wydawnictwa Gemini Polski Rynek Leasingu (1995-2004). "Leasingu przypadki perypetie" to nie tylko opowieść o historii leasingu, to także przedstawienie leasingu na tle zmieniającego się prawa. To również zaprezentowanie idei leasingu na tle różnych segmentów rynku, jak choćby motoryzacyjnego, partnerstwa publiczno-prywatnego, czy też jako inspiracji do budowy społeczeństwa leasingowego. A czym jest społeczeństwo leasingowe dowiecie się Państwa z naszej książki.
To Twoja pierwsza książka, co było najtrudniejsze przy jej pisaniu?
Najbardziej obawiałem się, że swoją opowieścią zanudzę czytelnika. I tutaj bardzo duże wsparcie otrzymałem od Pawła Makowskiego, który podjął się roli konsultanta przy pisaniu książki oraz jako człowiek wielu talentów jest też autorem wszystkich ilustracji, których zadaniem jest dopełnienie treści książki w jej kluczowych aspektach. Paweł Makowski był wieloletnim dziennikarzem, który swoje pierwsze kroki stawiał w Sztandarze Młodych, a w latach 2008-2010 był dyrektorem ZPL ds. PR.
Czy coś zaskoczyło Cię w trakcie pisania? Jakaś nowa informacja o leasingu?
Interesującą informacją, która może zaciekawić czytelnika jest to, że wiele wynalazków w trakcie drugiej rewolucji przemysłowej było wykorzystywanych w formie leasingu. I tak np. telefon Alexandra Bella był dostępny jedynie w leasingu, a po zakończeniu umowy wracał do właściciela, czyli firmy Bell Telephone Company. Pozostając przy temacie wynalazków warto zaznaczyć, że ideą jaka przyświecała ich twórcom było, aby mogły one służyć użytkownikom przez wiele lat. Przykładem może tu być wynalazek żarówki. W 1884 roku Thomas Edison wprowadził na rynek swoją żarówkę. W 1901 roku Jonathan Postlewhite w Livermore w Kalifornii, wkręcił żarówkę w miejscowej remizie strażackiej. Żarówka ta od 123 lat świeci tam w dzień i w nocy. W latach dwudziestych XX wieku producenci zorientowali się, że wynalezione zdobycze techniki są zbyt idealne, zbyt długowieczne i od tego czasu mamy do czynienia ze świadomym postarzaniem produktów. Polityka postarzania produktów zbiegła się w czasie z rewolucyjnymi zmianami w przemyśle - ze zmechanizowaną taśmową produkcją, co skutkowało drastyczną obniżką cen gotowych wyrobów. A niska cena była doskonałym stymulantem zakupów – wymiany starego na nowe, zdobyciu tego, co już ma sąsiad za płotem. Masowa produkcja i spadek cen spowodowały, że ludzie zaczęli kupować produkty dla zabawy, a nie dla potrzeby. Zaczęło się kształtować społeczeństwo konsumenckie. Efektem trwającej od stu lat tego typu polityki jest nasza zaśmiecona planeta. W 2012 roku Parlament Europejski postanowił sprzeciwić się takiej wizji świata i opublikował raport „Społeczeństwo leasingowe”. Przedstawiona w raporcie wizja społeczeństwa leasingowego przedstawia nowe relacje między producentami a klientami. Ta nowa relacja polega na innym podejściu do własności i odpowiedzialności za dobra trwałe, opowiadając się nie za posiadaniem, ale korzystaniem z dóbr. Przykładem zastosowania idei w praktyce jest wyleasingowanie światła przez amsterdamskie lotnisko Schiphol. Lotniska Schiphol nie obchodzą systemy oświetlenia, żarówki i elektrycy, lecz światło i za to płaci. Nowe systemy oświetleniowe mają o 75 proc. dłuższy okres funkcjonowania niż ich poprzednicy i zużywają o 50 proc. mniej mocy w porównaniu z poprzednio używanym rozwiązaniem. Zatem można powiedzieć, że wracamy do korzeni leasingu, kiedy przeważała idea korzystania, a nie posiadania dóbr.
„Leasingu przypadki i perypetie” – skąd pomysł na taki tytuł?
Leasing jest permanentnie poddawany kolejnym wyzwaniom i próbom sił na linii ustawodawstwo a działalność gospodarcza. I to nie tylko chodzi o działalność firm leasingowych, ale przede wszystkim ich klientów. Wszystko dzieje się dobrze, jeżeli zmiany prawa działają na korzyść przedsiębiorców, tak jak to stało się w wyniku uregulowania w prawie cesji umowy leasingu. Gorzej jeżeli nowelizacje szkodzą klientom korzystającym z leasingu, chociaż intencje ustawodawcy są początkowo całkiem inne. Przykładem tych ostatnich jest ustawa o konsumenckiej pożyczce lombardowej, która pozbawiła rolników finansowania w formie pożyczki leasingowej, zrównując ją z pożyczką lombardową. Na szczęście ustawodawca wsłuchał się w apele rolników i przywrócił właściwy porządek rzeczy. To tylko niektóre przykłady przypadków i perypetii, na które leasing napotyka na drodze rozwoju.
Pierwsza książka za Tobą, planujesz kolejne?
Nie sądzę, aby kolejne 30 lat mojego życia było na tle pasjonujące, żeby zaciekawić czytelników.
Recenzja książki
Milena Wedereit, dyrektorki zarządzającej ds. sprzedaży w Grenke Leasing
Książka jest fantastyczna, opisuje początki branży leasingowej w Polsce i przytacza fakty wykorzystania leasingu przez ludzi sprzed setek lat. Nie mogłam oderwać się od czytania, śmiałam się do siebie przypominając sobie co działo się w latach 90. i na początku lat 2000, cudowne wspomnienia. Pamiętam, jak klient podpisał umowę i przesyłał ją faxem, zabawne historie o kaloszach i wiele innych, książka zrobiła mi niedzielę…
Ogromnie polecam wszystkim z branży leasingowej, wspaniała pozycja, zabawna i merytoryczna, w punkt.
Książka „Leasingu przypadki i perypetie” to niezbędnik każdej osoby pracującej w branży leasingowej.
Idealny prezent dla pracowników firm leasingowych oraz partnerów biznesowych.
Zamów już dziś wysyłając mail na adres aneta.sienicka@leasing.org.pl
Cena 49 zł brutto plus koszt wysyłki.