10 grudnia 2025

MF: leasing bez przepisów przejściowych od 2026 r.

Ministerstwo Finansów poinformowało, że przepisy przejściowe dotyczące nowych limitów amortyzacji nie obejmą leasingu operacyjnego, najmu ani dzierżawy. Decyzja ta dotyczy rynku obejmującego ponad 826 tys. pojazdów i oznacza dla przedsiębiorców dodatkowe obciążenia podatkowe szacowane na ponad 4 mld zł.

Od 1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe limity kosztów podatkowych dla samochodów osobowych – 225 tys. zł dla elektryków, 150 tys. zł dla pojazdów niskoemisyjnych oraz 100 tys. zł dla aut spalinowych. Ustawodawca przewidział ochronę praw nabytych jedynie dla podatników, którzy wprowadzili pojazdy do ewidencji środków trwałych przed 2026 r.

Związek Polskiego Leasingu oraz PZWLP zgłosiły uwagę, że analogiczne zasady powinny objąć również leasing operacyjny, najem i dzierżawę, aby uniknąć różnicowania przedsiębiorców według formy finansowania i przedstawiły analizę skutków braku przepisów przejściowych dla rynku leasingu operacyjnego.

Według wyliczeń:

  • na koniec 2025 r. 826 211 pojazdów będzie użytkowanych w leasingu operacyjnym; oznacza to dużą skalę przedsiębiorców, których nowe limity obejmą niezależnie od momentu zawarcia umowy,
  • średni dodatkowy ciężar podatkowy wynikający z obniżenia limitu kosztów o 50 tys. zł wyniesie ok. 5 000 zł na pojazd,
  • łączna wartość dodatkowego podatku obciążającego przedsiębiorców przekroczy 4 mld zł.

W pismach i rozmowach z Ministerstwem Finansów ZPL i PZWLP zwracały uwagę, że różnicowanie zasad rozliczania kosztów pomiędzy amortyzacją a leasingiem powoduje, że przedsiębiorcy korzystający z popularnych form finansowania – takich jak leasing operacyjny – nie będą objęci ochroną praw nabytych. I to mimo zawarcia umów przed wejściem w życie nowych limitów i wprowadzenia użytkowanych przez nich pojazdów do ewidencji środków trwałych przez leasingodawców przed 1 stycznia 2025 r., co w przypadku pozostałych form finansowania jest wystarczające do możliwości stosowania dotychczasowych limitów podatkowych.

Ministerstwo Finansów, po ponownej analizie poinformowało jednak, że nie widzi możliwości przyjęcia interpretacji przepisów przejściowych postulowanych przez branże leasingu i najmu, a ewentualna zmiana przepisów wymagałaby rozpoczęcia nowego procesu legislacyjnego, którego „obecnie nie rozważa”.

Decyzja Ministerstwa Finansów oznacza, że nowe limity będą stosowane do wszystkich umów leasingu operacyjnego, najmu i dzierżawy od 1 stycznia 2026 r., niezależnie od daty zawarcia umowy.

O co apelowało ZPL i PZWLP link