

Nowe limity amortyzacji od 2026 r.
Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie nowe limity amortyzacji samochodów. Główna zmiana polega na obniżeniu limitu z 150 do 100 tys. zł dla pojazdów, których emisja CO2 przekracza 50 g/km, obejmując tym samym wszystkie samochody spalinowe oraz większość hybryd. Ważne jest, że ustawodawca wprowadził przepisy przejściowe dotyczące pojazdów będących środkiem trwałym przedsiębiorcy, jednak nie przewidziano podobnych regulacji w odniesieniu do aut będących przedmiotem leasingu. ZPL wystąpił do resortu finansów o objęcie leasingu przepisami przejściowymi.
Przyszłoroczne zmiany w zakresie amortyzacji i leasingu samochodów wynikają z uchwalonej w grudniu 2021 r. ustawy zmieniającej ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Wprowadzone zmiany skutkują ograniczeniem wartości samochodów, która może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne oraz w formie rat leasingu bądź czynszów najmu – wskazuje Marta Szafarowska, partner w Gekko Taxens Doradztwo podatkowe, ekspert podatkowy Związku Polskiego Leasingu. W wyniku tej zmiany od 1.01.2026 r., do kosztów podatkowych nie będzie można zaliczać odpisów amortyzacyjnych od wartości samochodu osobowego w części przewyższającej kwotę:
a) 225 000 zł - w przypadku samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem,
b) 150 000 zł – w przypadku samochodów, w przypadku których emisja CO2 silnika spalinowego wynosi mniej niż 50 g na kilometr,
c) 100 000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr.
Ponadto, analogiczne limity będą miały zastosowanie do rat leasingu, czynszów najmu oraz opłat z tytułu korzystania z samochodów osobowych na podstawie umów dzierżawy i umów o podobnym charakterze. Tym samym, w odniesieniu do większości pojazdów – za wyjątkiem elektryków, samochód na wodór i części hybryd plug-in – limit wartości pojazdu, która będzie mogła być zaliczona do kosztów spada do 100 tys. zł. Obecnie, dla samochodów spalinowych limit ten wynosi 150 tys. zł, przy czym limit ten nadal będzie stosowany do części hybryd plug-in o niskiej emisyjności.
Nie ulega wątpliwości, że nowe limity obowiązywać będą wobec umów leasingu, najmu czy dzierżawy zawieranych od przyszłego roku. Pytanie jednak, jak wygląda sytuacja samochodów wykorzystywanych na podstawie umów już zawartych i takich, które zawarte zostaną jeszcze w tym roku. W przepisach przejściowych ustawy zmieniającej ustawę o elektromobilności przewidziano ochronę praw nabytych, ale wprost dotyczy ona jedynie samochodów będących środkami trwałymi – wynika z nich, że do pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych podatnika przed 1.01.2026 r. zastosowanie będą miały przepisy ustaw o CIT oraz o PIT w brzmieniu dotychczasowym. Nie przewidziano natomiast wprost podobnej zasady w odniesieniu do samochodów wykorzystywanych przez podatników w oparciu o umowy leasingu operacyjnego, najmu czy dzierżawy. Powoduje to, że – jeśli przepisy nie zostaną stosownie uzupełnione – organy podatkowe jednoznacznie twierdzić będą, że samochody wykorzystywane na podstawie umów leasingu operacyjnego, najmu czy dzierżawy, zawartych przed 2026 r. „przechodzą” od stycznia 2026 r. na nowe limity.
Tym samym, samochód spalinowy o wartości 150 tys. zł, wykorzystywany na podstawie umowy leasingu operacyjnego pozwala obecnie na zaliczenie całej raty leasingu do kosztów podatkowych, tymczasem od stycznia 2026 r. kosztem będzie już tylko 2/3 raty kapitałowej. Natomiast, co ciekawe, zupełnie inaczej będzie wyglądała sytuacja podatników korzystających z samochodów osobowych na podstawie leasingu finansowego, albo takich, którzy sfinansowali zakup gotówką bądź kredytem. W tych przypadkach podatnik wykazuje samochód w ewidencji środków trwałych i dokonuje od ich wartości odpisów amortyzacyjnych – obejmują go więc przewidziane w nowelizacji przepisy przejściowe, pozwalające na zachowanie wyższego limitu (150 tys. zł) w odniesieniu do samochodów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed 1.01.2026 r. Natomiast zakup nowego samochodu spalinowego, którego emisja spalin jest równa lub wyższa niż 50 g na km, bądź sfinansowanie go leasingiem finansowym w 2026 r., podlegać będą limitowi na poziomie 100 tys. zł.
Z uwagi na nierówne traktowanie podatników w zależności od tego w jaki sposób finansują korzystanie z samochodów osobowych, tj. czy korzystają z leasingu operacyjnego bądź najmu, czy też z leasingu finansowego bądź zakupu na kredyt, ministerstwo finansów powinno rozważyć jak najszybszą modyfikację przepisów przejściowych.
Związek Polskiego Leasingu wystąpił do Ministerstwa Finansów z prośbą by objąć przepisami przejściowymi i prawami nabytymi także użytkowników leasingu. Z kolei w trakcie niedawnego panelu zorganizowanego przez ZPL pt. „Dekarbonizacja flot w praktyce – scenariusze dla Polski”, wiceminister klimatu i środowiska, Krzysztof Bolesta, mówił, że ewentualne dalsze zmiany w amortyzacji będą promować auta niskoemisyjne.