

Planowane zmiany w programie NaszEauto
Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiedziało zmiany w programie NaszEauto, których celem ma być zwiększenie dostępności dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych. Nowe propozycje częściowo uwzględniają postulaty zgłaszane przez Związek Polskiego Leasingu oraz inne organizacje branżowe.
Najważniejsze zmiany, które mają zostać wdrożone w ramach nowelizacji programu, to:
- rozszerzenie katalogu pojazdów objętych wsparciem o elektryczne pojazdy kategorii M2 (np. małe busy) i N1 (np. małe dostawcze),
- umożliwienie udziału w programie szerszej grupie wnioskodawców – m.in. NGO-som, parkom narodowym, a także instytucjom związanym z ochroną zdrowia i edukacją,
- zmiana wysokości dopłat.
Zgodnie z zapowiedzią, projekt nowelizacji programu NaszEauto zostanie przekazany do konsultacji społecznych, które potrwają krótko – ze względu na napięty harmonogram prac. Związek Polskiego Leasingu będzie aktywnie uczestniczyć w procesie konsultacji proponowanych zmian.
Program NaszEauto został uruchomiony 3 lutego 2025 r. przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zastępując wcześniejszy program Mój elektryk. Budżet programu wynosi 1,6 mld zł, a maksymalna wysokość dopłaty to 40 tys. zł. Obecnie dofinansowanie dotyczy wyłącznie zakupu samochodów osobowych przez osoby fizyczne – również prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.
Program nie przewiduje wsparcia dla firm ani dopłat do pojazdów dostawczych, co – jak wielokrotnie podkreślał ZPL – ogranicza jego skuteczność w zakresie realnego wpływu na rozwój rynku elektromobilności.
Stan wykorzystania pieniędzy – dane NFOŚiGW na 14 lipca 2025 r.:
- złożono 7360 wniosków (osoby fizyczne i JDG),
- łączna wartość wniosków: prawie 225 mln zł,
- stopień wykorzystania budżetu: niecałe 14%,
- aż 70% wniosków składanych jest z finansowaniem leasingiem lub najmem.
ZPL wraz z innymi organizacjami branżowymi wielokrotnie apelował o rozszerzenie programu:
- na pojazdy kategorii N1, które mają kluczowe znaczenie dla codziennej działalności wielu firm,
- o możliwość udziału przedsiębiorstw – nie tylko osób fizycznych prowadzących działalność.
Wiadomo, że ten drugi postulat nie zostanie uwzględniony.