16 grudnia 2024

Przedsiębiorstwa wykluczone z dofinansowania do elektryków

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) poinformował właśnie, że przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł z pieniędzy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Wyłącza także z dopłat przedsiębiorstwa inne niż jednoosobowa działalność gospodarcza.

Nabór wniosków w nowym programie dopłat do samochodów elektrycznych planowany jest na początku lutego 2025 r. Beneficjentami programu będą osoby fizyczne oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które będą mogły otrzymać do 40 tys. zł dotacji na zakup, leasing, wynajem długoterminowy nowego samochodu elektrycznego. Obowiązujący program „Mój elektryk” ma potrwać tylko do 31 stycznia 2025 r. lub do wyczerpania pieniędzy.

- To jest bardzo zła informacja, bo oznacza, że dotychczasowy program nie będzie dalej realizowany. Tym samym z dopłat do zakupu samochodów elektrycznych ostatecznie wykluczone zostaną przedsiębiorstwa inne niż jednoosobowa działalność gospodarcza, a także samochody dostawcze. Ta grupa przedsiębiorstw stanowi zaś prawie 70 proc. wszystkich nowych rejestracji pojazdów lekkich. Takie rozwiązanie znacząco ogranicza potencjał realizacji głównych celów programu "Mój elektryk", czyli rozwój elektromobilności w Polsce i redukcję emisji CO₂ i stawia pod znakiem zapytania skuteczność programu – mówi Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu. - Z perspektywy ZPL trzeba jak najszybciej rozpocząć rozmowy na poziomie europejskim by dołączyć przedsiębiorców do grona beneficjentów nowego programu - dodaje.

Z dotychczasowego programu "Mój elektryk" chętnie korzystały przedsiębiorstwa. Prawie 70 proc. łącznej dotacji (960 mln zł) została wykorzystana przez przedsiębiorców przez tzw. ścieżkę leasingową. Ważną rolę w rozwoju tego programu odegrały zatem firmy leasingowe i wynajmu długookresowego. Według wcześniejszych zapowiedzi dotychczasowy program miał być kontynuowany od 2025 roku. Dziś już wiadomo, że zostanie zamknięty. Jak podaje Fundusz, nabór wniosków w ramach ścieżki leasingowej, zawieszony 31 sierpnia 2024 r., ze względu na wyczerpanie pieniędzy, zostanie zamknięty z końcem 2024 roku.

- Jeszcze na początku września NFOŚiGW oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska informowały, że intensywnie zabiegają o pozyskania pieniędzy na zwiększenie budżetu programu „Mój elektryk” z dotychczasowego źródła, jakim jest Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Powstaje pytanie na jakie przeszkody napotkały Ministerstwo i Fundusz, których nie spodziewali się na początku września, a które uniemożliwiły kontynuowanie programu także w dotychczasowej wersji - mówi Andrzej Sugajski, dyrektor ds. współpracy z podmiotami zewnętrznymi w ZPL.

Zgodnie z przewidywaniami ekspertów wstrzymanie naboru wniosków w programie ”Mój Elektryk” na ścieżce leasingowej spowodowało skokowy spadek rejestracji samochodów elektrycznych w Polsce. Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego listopadowy wynik 1181 rejestracji osobowych aut elektrycznych oznacza spadek o 37 proc. Można się spodziewać, że w kolejnych miesiącach kryzys na polskim rynku elektryków jeszcze się pogłębi.

Nowy program przewiduje dotacje do zakupu lub leasingu/ wynajmu długoterminowego pojazdów elektrycznych kategorii M1, czyli pojazdy mające nie więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem kierowcy, dla dwóch grup beneficjentów:

  • osób fizycznych (zakup pojazdu wykorzystywanego w celach prywatnych),
  • osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

- Pula dofinansowania w tym programie, w wysokości 1,6 mld zł, jest nierealna do wydania, bo beneficjentami programu są osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze, które nie należą do kluczowych kategorii nabywców samochodów elektrycznych - mówił Maciej Mazur, dyrektor zarządzający w Polskim Stowarzyszeniu Nowej Mobilności (PSNM) cytowany przez Puls Biznesu.

Jak tłumaczy MFOŚiGW, celem programu jest dofinansowanie do zakupu/ leasingu/ wynajmu długoterminowego ok. 40 tys. bezemisyjnych aut. 

W ramach obowiązującego programu „Mój elektryk”:

  • nabór dla osób fizycznych zostanie zamknięty z dniem 31.01.2025 r. lub z chwilą wyczerpania środków;
  • nabór dla przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne zostanie zamknięty z dniem 31.01.2025 r. lub z chwilą wyczerpania środków;
  • nabór wniosków w ramach ścieżki leasingowej, zawieszony z dniem 31.08.2024 r., ze względu na wyczerpanie środków, zostanie zamknięty z dniem 31.12.2024 r.

Komunikat NFOŚiGW

Czytaj także:

O wstrzymaniu programu

Komentarz eksperta

Propozycje usprawnień w programie

Stanowisko ZPL do "Mojego elektryka 2.0"

Spadek sprzedaży elektryków w listopadzie