W Senacie ustawy dotyczące leasingu
Senat przyjął bez poprawek nowelizację o elektromobilności dotyczącą stref czystego transportu. Wprowadził także poprawki do noweli o rachunkowości dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Ustawa z poprawkami także została przyjęta.
Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, zakładającą wprowadzenie obowiązku ustanawiania stref czystego transportu w miastach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys. w przypadku przekroczenia poziomu dopuszczalnego NO2 w powietrzu.
Nowelizacja zakłada, że gmina, w której liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys., oraz podmiot, któremu ta gmina zleciła lub powierzyła wykonywanie przewozów pasażerskich od 1 stycznia 2026 r. nabywają na podstawie umowy sprzedaży, leasingu, najmu lub dzierżawy z opcją zakupu wyłącznie autobusy zeroemisyjne służące do wykonywania takich przewozów na obszarze tej gminy. Nie dotyczy to transportu poza granice tych miast, ani w sytuacji gdy usługi transportu realizowane są na rzecz gminy o liczbie mieszkańców mniejszej niż 100 tys.
Zgodnie z nowelizacją jednostki samorządu terytorialnego (JST), z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys. mają zapewnić, aby udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów samochodowych wynosił co najmniej 22% liczby użytkowanych pojazdów od 2025 r.
Jednocześnie Senat wprowadził kilkadziesiąt poprawek do ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, dot. obowiązków sprawozdawczych w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz podniesienia o 25% wysokości przychodów netto ze sprzedaży, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Nowelizacja zakłada m.in. klasyfikowanie umów leasingu finansowego według kryteriów określonych przepisami prawa podatkowego, a nie ustawy o rachunkowości.