

ZPL apeluje o korektę zmian w Prawie o ruchu drogowym
Związek Polskiego Leasingu (ZPL) oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) przekazały wspólne pismo do Sekretarza Stanu Stanisława Bukowca, Pełnomocnika Rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu w Ministerstwie Infrastruktury. Branża popiera cele zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, jednak projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym (UD263) nakłada na leasingodawców niewykonalne obowiązki, które nie prowadzą do skuteczniejszego karania sprawców wykroczeń. Organizacje apelują o zmianę przepisów i oparcie systemu na realnych rozwiązaniach technologicznych.
ZPL i PZWLP z uznaniem przyjmują działania administracji publicznej zmierzające do zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach. Sprawne i szybkie identyfikowanie sprawców wykroczeń jest celem, który także dla branży leasingowej ma kluczowe znaczenie.
Jednocześnie w przekazanym stanowisku obie organizacje wskazują, że zaproponowane rozwiązania – w szczególności dotyczące obowiązków właścicieli pojazdów – są w praktyce niemożliwe do realizacji, niosą poważne ryzyka prawne i mogą w efekcie obniżyć efektywność systemu. Firmy leasingowe, finansując ogromną część flot przedsiębiorstw, nie są użytkownikami pojazdów i nie dysponują wiedzą, kto faktycznie kierował nimi w momencie wykroczenia.
Stanowisko ZPL
W liście skierowanym do Ministerstwa Infrastruktury obie organizacje podkreślają, że projekt UD263:
- nakłada nadmierne i niewykonalne obowiązki na leasingodawców oraz firmy wynajmu, m.in. konieczność uzyskiwania pisemnych oświadczeń kierowców o prowadzeniu pojazdu i zgodzie na przyjęcie mandatu;
- przenosi odpowiedzialność za wykroczenia na właścicieli, choć nie są oni stroną relacji z kierowcą;
- narusza zasady prawa wykroczeń oraz regulacje dotyczące przetwarzania danych osobowych (RODO);
- zwiększa ryzyko operacyjne i finansowe, włącznie z możliwością zatrzymania dowodu rejestracyjnego lub odholowania pojazdu należącego do firmy leasingowej;
- stwarza pole do nadużyć po stronie nieuczciwych użytkowników, którzy mogą liczyć na nieskuteczność systemu.
ZPL i PZWLP podkreślają, że w tym kształcie projekt nie doprowadzi do poprawy bezpieczeństwa, a jedynie utrudni funkcjonowanie przedsiębiorstw finansujących pojazdy.
Kluczowe postulaty branży leasingowej
Wspólne pismo organizacji zawiera zestaw konkretnych propozycji, które poprawią efektywność systemu, jednocześnie nie obciążając podmiotów, które nie są użytkownikami pojazdów.
- Przekierowanie odpowiedzialności na faktycznego użytkownika (możliwość wprowadzania do CEPiK danych leasingobiorcy lub najemcy; kierowanie wniosków o ukaranie bezpośrednio do użytkownika pojazdu; zobowiązanie leasingobiorcy – a nie leasingodawcy – do identyfikacji kierowcy)
- Pełna cyfryzacja procesu i integracja z CANARD (zastąpienie korespondencji papierowej wymianą danych poprzez API; automatyczne przekazywanie informacji o użytkowniku pojazdu; objęcie systemem również jednostek samorządowych)
- Wyłączenie sankcji dla właściciela (zniesienie sankcji wobec pojazdów leasingowych, jeśli właściciel wskaże użytkownika, do którego ma trafić wniosek)
- Realna zachęta do szybkiego opłacenia mandatu (zwiększenie proponowanego upustu z 25% do 50%).
Co dalej?
ZPL i PZWLP zadeklarowały pełną gotowość do współpracy technologicznej i merytorycznej przy doprecyzowaniu projektu. Branża prowadzi już pilotaże integracji systemów z CANARD, które pokazują, że cyfryzacja może przyspieszyć proces z godzin do minut i znacząco poprawić skuteczność identyfikacji użytkowników pojazdów.
Organizacje liczą, że postulaty sformułowane w piśmie do Sekretarza Stanu zostaną wzięte pod uwagę na dalszym etapie prac legislacyjnych. Tylko rozwiązania oparte na danych, technologii i realnych możliwościach operacyjnych pozwolą osiągnąć cel – skutecznie karać sprawców wykroczeń i zwiększać bezpieczeństwo na polskich drogach.