19 grudnia 2024

ZPL kończy jubileuszowy rok

Związek Polskiego Leasingu (ZPL) kończy intensywny jubileuszowy rok. W mijającym roku celebrowaliśmy nie tylko 30-lecie, ale trwały także intensywne prace nad zmianami w prawie. Dotyczyły one m.in. finansowania dla rolników, pakietu deregulacyjnego, programu „Mój elektryk” czy wprowadzenia e-rejestracji. W 2024 roku w ZPL rozpoczęły się także projekty związane z mierzeniem śladu węglowego, badania wynagrodzeń w sektorze oraz wypracowania wizji przyszłości dla usług leasingu.

30 lat ZPL

30 lat temu, w 1994 r., powstał Związek Polskiego Leasingu. Dziś ZPL zrzesza 33 najważniejsze podmioty w swojej branży. Odpowiadają one za ponad 90 proc. rynku leasingu w Polsce. Ważnym wydarzeniem i merytorycznym otwarciem jubileuszowego roku ZPL było opublikowanie w lutym przekrojowego raportu EY i Związku Polskiego Leasingu „Leasing na ścieżce transformacji. 30 lat napędzamy gospodarkę”.  Z raportu m.in. wynika, że polski rynek leasingu jest na drodze stałego wzrostu – jest najszybciej rozwijającym się rynkiem w Unii Europejskiej. Biorąc pod uwagę wartość nowych sfinansowanych inwestycji, zajmuje w Europie 5. miejsce. W ciągu 30 lat istnienia ZPL, firmy leasingowe na inwestycje działających w Polsce przedsiębiorstw przeznaczyły ponad bilion złotych.

Jubileuszowy rok był także okazją do innych ważnych inicjatyw. Ogłoszony został plebiscyt „Ludzie Leasingu”, zmienił się logotyp, została odświeżona strona internetowa oraz prowadzone były działania edukacyjne, a także odbyła się uroczysta gala.  Przedstawiciele ZPL brali także aktywny udział w najważniejszych kongresach - Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach, Europejskim Kongresie Finansowym w Sopocie oraz Forum Ekonomicznym w Krynicy. ZPL był ponadto organizatorem kolejnych edycji własnych konferencji: e-Leasing Day 6.0 oraz Leasing & Ubezpieczenia.

Finansowanie dla rolników

W zakresie zmian legislacyjnych, początek 2024 roku przyniósł starania o przywrócenie możliwości korzystania z finansowania firm leasingowych przez rolników. Na początku roku weszła bowiem w życie ustawa o konsumenckiej pożyczce lombardowej, na podstawie których rolnicy zaczęli być traktowani jak konsumenci, co ograniczyło im dostęp do finansowania udzielanego przez firmy leasingowe. M.in. dzięki staraniom ZPL w kwietniu weszła w życie nowelizacja, która uchyliła zapis niekorzystany dla rolników.

Niewiadoma z e-leasingiem

2024 rok to także rok przygotowania projektu deregulacyjnego, który zakłada wprowadzenie w życie wieloletniego postulatu branży dotyczącego zawierania umów leasingu w formie dokumentowej, bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Projektowane zmiany zakładają możliwość zawierania ich w formie dokumentowej, czyli z wykorzystaniem np. środków elektronicznych. Dziś zawarcie umowy leasingowej jest możliwe tylko w formy pisemnej. W każdej innej branży finansowej zawieranie umów zdalnie możliwe jest od dawna. Branża leasingowa była na tym tle wyjątkiem.

Z ogromną niecierpliwością czekamy na dopuszczenie formy dokumentowej dla zawarcia umowy leasingu, dzięki której finansowanie zewnętrzne stanie się dla przedsiębiorcy wygodniejsze. Niepokoi nas, że mimo zapowiedzi Ministerstwa Rozwoju i Technologii projekt deregulacyjny, który zakłada e-leasing, nie został wciąż przyjęty przez Radę Ministrów i nie trafił do parlamentu. Na te rozwiązania czekają nie tylko firmy leasingowe, ale przede wszystkim ich klienci. Według danych GUS na koniec 2023 roku z leasingu korzystało ponad 1 mln klientów. A przypomnę, że deregulacje miały zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku, co już jest nierealne – mówi Monika Constant, prezeska ZPL.

Zawirowania wokół elektryków

Z ogromnym zaniepokojeniem ZPL przyjął także decyzję o nagłym wstrzymaniu programu „Mój elektryk” w sierpniu 2024 roku. A trzeba podkreślić, że ten program odgrywa dużą rolę w procesie zazieleniania flot. Zakłada bowiem dopłaty do zakupu zeroemisyjnych samochodów. Ważną rolę w jego rozwoju odgrywają firmy leasingowe i wynajmu długookresowego. Prawie 70 proc. łącznej dotacji (960 mln zł) z programu „Mój Elektryk” została wykorzystana przez przedsiębiorców właśnie przez tzw. ścieżkę leasingową. Związek przesłał liczne propozycje branży leasingowej mające usprawnić działanie programu. I choć program miał być ponownie realizowany z początkiem 2025 roku, to 16 grudnia NFOŚiGW poinformował, że przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł z pieniędzy KPO. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał jedynie do końca stycznia 2025 r. Wyłącza jednak z dopłat przedsiębiorstwa inne niż jednoosobowa działalność gospodarcza.

- To jest bardzo zła informacja, bo oznacza, że dotychczasowy program nie będzie dalej realizowany. Tym samym z dopłat do zakupu samochodów elektrycznych ostatecznie wykluczone zostaną przedsiębiorstwa inne niż jednoosobowa działalność gospodarcza, a także samochody dostawcze. Ta grupa przedsiębiorstw stanowi zaś prawie 70 proc. wszystkich nowych rejestracji pojazdów lekkich. Takie rozwiązanie znacząco ogranicza potencjał realizacji głównych celów programu "Mój elektryk", czyli rozwój elektromobilności w Polsce i redukcję emisji CO₂ i stawia pod znakiem zapytania skuteczność programu - komentuje Monika Constant. - Z perspektywy ZPL trzeba jak najszybciej rozpocząć rozmowy na poziomie europejskim by dołączyć przedsiębiorców do grona beneficjentów nowego programu - dodaje.

Na drodze do e-rejestracji

Od tego roku ZPL bierze udział również w pracach nad powstającym projektem ustawy, w której znajdą się zapisy umożliwiające e-rejestrację pojazdów. Jej wprowadzenie oznaczałoby oczekiwaną rewolucję dla wszystkich właścicieli pojazdów, w tym firm leasingowych. Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało, że do 2026 roku rejestracja leasingowanych pojazdów odbywać się będzie z wykorzystaniem zdalnych kanałów komunikacji. Warto przy tym podkreślić, że ponad połowa wszystkich nowych pojazdów jest rejestrowania właśnie na firmy leasingowe i wynajmu. Dla branży leasingowej potrzeba rejestrowania pojazdów bez konieczności wizyt w urzędach komunikacji jest więc bardzo istotna.

W mijającym roku ZPL prowadził także z Ministerstwem Finansów konsultacje w sprawie postulatów podatkowych branży.

Mierzenie śladu węglowego

Ambitnym wyzwaniem, które branża leasingowa w Polsce stawia przed sobą w perspektywie najbliższych kilku lat jest rozwój zielonych aktywów oraz raportowania ESG – przede wszystkim w zakresie monitorowania śladu węglowego. Związek Polskiego Leasingu wprowadza właśnie metodologię mierzenia śladu węglowego. Na początku stycznia zostaną także opublikowane benchmarki dla niektórych kategorii aktywów. ZPL wspiera w tym projekcie Fundacja Climate Strategies Poland. Po wdrożeniu metodologii stanie się standardem raportowania dla firm członkowskich ZPL.

Finalizujemy prace nad metodologią i narzędziem do mierzenia śladu węglowego w branży leasingowej. Z naszej wiedzy wynika, że nie ma takiego innego narzędzia na rynku europejskim do sektorowego mierzenia śladu węglowego wśród klientów firm leasingowych. Chcemy w ten sposób zachęcać naszych klientów do ograniczania śladu węglowego i zazieleniania aktywów. Będziemy także stosować te same benchmarki dla wszystkich firm leasingowych  – mówi Monika Constant.

Badanie wynagrodzeń

W 2024 roku Związek zainicjował również projekt badania wynagrodzeń dla wybranych stanowisk, specyficznych dla branży leasingowej. Przystąpiło do niego 14 firm zrzeszonych w ZPL. Zbieraniem i przetwarzaniem danych zajmie się firma InConsulting, która od ponad 20 lat działa w obszarze doradztwa dla firm.

Zbierzemy dane o wysokości płac na kilkunastu stanowiskach, specyficznych tylko dla branże leasingowej i porównamy je ze średnimi płacami w branży. Damy tym samym naszym firmom członkowskim ważne informacje do budowania strategii wynagrodzeń – mówi prezeska ZPL.

Ruszyły konsultacje z firmami, które zdecydowały się uczestniczyć w tym projekcie. A końcowy raport będzie dostępny w pierwszych miesiącach 2025 roku.

Leasing przyszłości

W mijającym ZPL rozpoczął także projekt Leasing przyszłości/Leasing 2024. Uczestnicy – liderzy firm leasingowych – dyskutowali nad możliwościami, jak i ryzykami, przed którymi stoi branża, określając sposób jej odpowiedzi na wyzwania związane z technologiczną transformacją, zrównoważonym rozwojem oraz zmieniającymi się oczekiwaniami klientów. Odbył się szereg warsztatów zgodnie z logiką futures thinking, która traktuje przyszłość jako narzędzie do podejmowania decyzji tu i teraz, a nie stara się ją przewidywać. Celem całego projektu jest wypracowanie wizji przyszłości dla usług leasingu. Ostateczne wnioski z tego projektu zostaną zaprezentowane w trakcie konferencji ZPL – e-Leasing Day, którą planujemy zorganizować między 6 a 8 maja 2025 roku.