

ZPL ponawia apel w sprawie programu NaszEauto
Przed wakacjami Ministerstwo Klimatu i Środowiska ma zaproponować zmiany w programie dopłat do zakupu aut elektrycznych NaszEauto tak, by rozszerzyć dopłaty na większe pojazdy. ZPL wraz z innymi organizacjami apeluje ponownie o rozszerzenie dopłat o auta kategorii N1 oraz dołączenie przedsiębiorstw do możliwości uzyskania dopłat.
Uruchomiony 3 lutego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej program zakupu samochodów elektrycznych NaszEauto zastąpił realizowany wcześniej program Mój elektryk. Według informacji dostępnych na stronie Funduszu, do 14 kwietnia osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze złożyły 971 wniosków (dane nie uwzględniają wniosków wycofanych), na łączną kwotę 30,8 mln zł. Jeszcze więcej wniosków napłynęło od osób chętnych sfinansować elektryka poprzez leasing lub wynajem. W tym przypadku do Funduszu wpłynęło 1 790 wniosków na kwotę 51,7 mln zł. Co oznacza, że 65 proc. wniosków jest składanych z finansowaniem także leasingu lub najmu. Mimo dość sporego zainteresowania, nie zostały jeszcze wypłacone żadne dotacje z kwoty ponad 1,6 mld zł przeznaczonej na ten cel. Według informacji Samar.pl, obecnie trwa ocena złożonych wniosków. Pierwsze wypłaty będą realizowane po 4 miesiącach od ogłoszenia naboru, czyli na początku czerwca.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska już zapowiedziało zmiany w programie NaszEauto i to jeszcze przed wakacjami. Jeśli się to uda, będzie można ubiegać się nie tylko o dopłaty na osobowe samochody elektryczne, ale też na większe pojazdy. Chodzi tu głównie o małe busy do przewozu osób, ale także małe samochody dostawcze.
W związku z planowanymi zmianami w programie Związek Polskiego Leasingu wraz z innymi organizacjami: Polskim Związkiem Wynajmu i Leasingu Pojazdów, Polskim Stowarzyszeniem Nowej Mobilności, Związkiem Dealerów Samochodowych oraz Związkiem Przedsiębiorców i Pracodawców wysłały pismo do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o wzięcie pod uwagę ich wcześniejszych postulatów. Organizacje apelowały o rozszerzenie możliwości uzyskania dofinansowania w ramach programu NaszEauto również na samochody elektryczne kategorii N1 oraz o uwzględnienie przedsiębiorstw (niebędących jednoosobowymi działalnościami gospodarczymi) w katalogu beneficjentów dopłat do pojazdów elektrycznych w Polsce.
W opinii ZPL i innych organizacji wykluczenie przedsiębiorstw niebędących osobami fizycznymi oraz brak w programie wsparcia dla pojazdów kategorii N1 budzi obawy co do skuteczności programu w realizacji jego głównych celów, czyli popularyzacji elektromobilności.
O planowanych zmianach w programie także tutaj