ZPL przesłał uwagi do projektu programu Mój rower elektryczny
Związek Polskiego Leasingu apeluje o uwzględnienie leasingu i wynajmu w dofinansowaniu zakupu rowerów elektrycznych. Rząd w ramach programu "Mój rower elektryczny" planuje dotacje na zakup e-roweru. ZPL przesłał uwagi do projektu programu.
Kończą się konsultacje w sprawie rządowego projektu programu "Mój rower elektryczny". Leasing i wynajem nie zostały uwzględnione w projekcie w warunkach dofinansowania. Związek Polskiego Leasingu chce to zmienić. Wysłał uwagi do projektu programu o uwzględnienie w nim leasingu jako formy finansowania zakupu e-roweru. 18 lipca mija termin składania uwag do projektu.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) planuje przeznaczyć na dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych 300 mln zł w ramach KPO.
Z dotacji będą mogły skorzystać m.in. osoby fizyczne, jednostki samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność w obszarach takich jak: transport drogowy towarów, działalność pocztowa i kurierska oraz wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego.
- Nie widzimy żadnego uzasadnienia dla wyłączenia leasingu jako formy zakupu pojazdów, o których mowa programie „Mój rower elektryczny”. Firmy leasingowe finansują nie tylko zakupy samochodów osobowych i ciężarowych, ale także finansują jednoślady. W 2023 roku, według danych PZPM na podstawie danych CEP, udział firm leasingowych/wynajmu w zarejestrowanych na przedsiębiorców nowych jednośladów wyniósł 22,3%, zatem w grupie przedsiębiorców co piąty nowy jednoślad został zarejestrowany na firmę leasingową /wynajmu. W ocenie ZPL uwzględnienie leasingu w kosztach kwalifikowanych programu „Mój rower elektryczny” pozwoli na efektywne wykorzystywania środków dotacyjnych przeznaczonych na wspieranie elektromobilności w tym obszarze, podobnie jako to się stało w przypadku programu „Mój Elektryk”, w którym początkowe trudności w absorpcji funduszy wynikały z wykluczenia leasingu jako formy finansowania zakupu pojazdów elektrycznych – napisał ZPL w uzasadnieniu propozycji uwzględnienia leasingu.
Z podobnym wnioskiem wystąpił Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, który jest także członkiem ZPL.
- Doświadczenia programu Mój Elektryk” pokazują, że najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest rozliczenie dotacji w poczet opłaty wstępnej w umowie leasingu – dodaje Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.
Celem programu "Mój rower elektryczny" jest m.in. obniżenie paliw emisyjnych w transporcie. Program przewidziany jest na lata 2025-2029. Projektowany program przewiduje dotacje do zakupu nowych rowerów elektrycznych, w tym także cargo i wózków rowerowych. Planowane jest dofinansowanie w wysokości do 50 proc. i nie więcej niż 5 tys. zł w przypadku rowerów elektrycznych i nie więcej niż 9 tys. zł w przypadku elektrycznych rowerów cargo i wózków rowerowych.