14 lipca 2025

E-leasing już obowiązuje. Branża leasingowa wkracza w cyfrową erę

  • 13 lipca 2025 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu cywilnego
  • Po raz pierwszy w historii umożliwia zawieranie umów leasingowych w formie dokumentowej, czyli w formie pełni zdalnej
  • To przełomowy moment dla całej branży leasingowej 

Po 25 latach leasing przestaje być umową wymagającą formy pisemnej pod rygorem nieważności. Przedsiębiorcy mogą teraz podpisywać umowy leasingu całkowicie zdalnie – np. przez e-mail, SMS czy kliknięcie w aplikacji – bez drukowania dokumentów, osobistych spotkań i bez użycia podpisu kwalifikowanego.

To rozwiązanie, o które Związek Polskiego Leasingu apelował od wielu lat. Projekt ustawy przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii był odpowiedzią na postulaty branży i efekt wspólnej pracy nad zwiększeniem cyfrowych możliwości przedsiębiorców. Nowelizacja obejmuje nie tylko główne umowy, ale również aneksy, zgody czy zmiany warunków – co znacząco upraszcza codzienną obsługę klientów. Z nowego rozwiązania skorzystać będą mogli zarówno nowi klienci, jak i obecni leasingobiorcy – o ile obie strony wyrażą na to zgodę. Obecnie z leasingu korzysta ponad 1 mln klientów (dane GUS).  To rozwiązania, które zwiększą efektywność, bezpieczeństwo i konkurencyjność rynku leasingu.

Jak pokazują badania* przeprowadzone dla ZPL wśród klientów firm leasingowych, obecnie większość umów leasingowych, bo 60,52% podpisywana jest w formie papierowej, a 39,4% elektronicznie, z użyciem podpisu kwalifikowanego lub biometrycznego.

- Dla ponad miliona firm korzystających z leasingu w Polsce, zwłaszcza mikro i małych przedsiębiorstw, to ogromne ułatwienie. Nowe przepisy oznaczają mniej formalności, szybsze procesy i większą dostępność finansowania. Zmniejszenie użycia papieru to także wymierna korzyść dla środowiska. Jak policzyliśmy, gdyby wszystkie firmy leasingowe przez cały rok podpisywały z klientami wyłącznie umowy zdalnie to  w sumie zaoszczędzilibyśmy ok. 360 tys. kg papieru, co przekłada się na 8-9 tys. drzew i 3600 m3 zaoszczędzonej wody. Te liczby robią wrażenie – mówi Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.

Jak dodaje, branża traktuje tę zmianę jako pierwszy krok na drodze do pełnej cyfryzacji procesów leasingowych. E-leasing to ważny impuls, ale przed sektorem kolejne wyzwania: m.in. integracja z systemami e-rejestracji pojazdów, wdrożenie e-weksla oraz uproszczony dostęp do oceny zdolności klientów do spłaty zobowiązań – na wzór banków. ZPL liczy, że kolejne pakiety deregulacyjne pozwolą te zmiany zrealizować.

Wdrożenie e-leasingu będzie procesem rozłożonym w czasie. Nie wydarzy się z dnia na dzień.

- Przez najbliższe miesiące firmy leasingowe będą pracować w modelu hybrydowym – łącząc tradycyjne i cyfrowe sposoby podpisywania umów, w zależności od rodzaju klienta, kanału sprzedaży i przedmiotu finansowania. Poza tym jak wskazują badania, klienci są zainteresowani cyfryzacją procesów leasingowych, jak i tradycyjnym kontaktem z doradcą. W pierwszej kolejności klienci firm leasingowych pod względem cyfryzacji lub możliwości zdalnego dostępu wskazują na dostęp do oferty (46,7%) oraz podpisywanie dokumentów (36,1%) – mówi Monika Constant.

Obecnie dla firm leasingowych to czas dostosowywania procedur, systemów IT, przeszkolenia zespołów i zapewnienia zgodności z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa danych. Pełna transformacja nie nastąpi od razu, ale kierunek jest jasny – leasing staje się nowoczesną, wygodną i coraz bardziej dostępną usługą.

Co na tę zmiana branża leasingowa?

Marcin Balicki, przewodniczący Rady ZPL, prezes Millennium Leasing:

To historyczna chwila dla całej branży leasingowej i naszych klientów. Dzięki nowelizacji Kodeksu cywilnego umowy leasingu można wreszcie zawierać w pełni zdalnie, w formie dokumentowej – bez papieru i kosztownych podpisów elektronicznych. To ogromne ułatwienie zarówno dla przedsiębiorców, którzy zyskają na czasie, elastyczności i wygodzie, jak i dla firm leasingowych, pozwalając na przyspieszenie i optymalizację procesów po ich stronie. Leasing w końcu może wkroczyć na drogę, na której inne usługi, czy to w bankowości czy e-commerce, przetarły już szlaki.

Paweł Bojko, członek Rady ZPL, wiceprezes EFL:

Wprowadzenie, długo wyczekiwanej, ustawy umożliwiającej zawieranie umowy leasingu w formie dokumentowej jest przełomowym dla branży momentem. Na tę decyzję czekała cała branża leasingowa, ale również nasi klienci. Obecnie klienci EFL mają dostęp do innowacyjnego systemu umożliwiającego jednoczesne prowadzenie wideorozmowy, zdalną weryfikację tożsamości, wydanie podpisu kwalifikowanego oraz elektroniczne podpisanie umowy. O tym jak bardzo polscy przedsiębiorcy doceniają cyfrowe rozwiązania świadczą liczby. W I kw. tego roku blisko 40% zawartych w EFL umów było podpisanych zdalnie. Możliwość podpisania umowy całkowicie zdanie to korzyści dla klienta i firmy leasingowej. Proces cyfrowy pozwoli zmniejszyć liczbę formalności, obniżyć koszty całego procesu oraz w konsekwencji zgodnie z trendem „less paper, more time” całkowitą rezygnację z papieru.

Magdalena Ciechomska-Barczak, prezeska ING Lease:

E-leasing to ważny przełom dla przedsiębiorców, szczególnie z sektora MŚP, który dominuje w Polsce. Z perspektywy rynku to fundamentalna zmiana. Polska, jako jeden z największych rynków leasingowych w Europie, zyskuje rozwiązanie na miarę nowoczesnej gospodarki cyfrowej. E-leasing to narzędzie, które realnie pomoże przedsiębiorcom i otworzy im nowe możliwości szybkiego reagowania na potrzeby biznesowe.Dotychczas każda umowa leasingowa w praktyce oznaczała wydruk dokumentów, fizyczne spotkanie i często kilka dni zaangażowania. Nowe przepisy to wymierne korzyści dla obu stron: oszczędność czasu, redukcja kosztów operacyjnych, szybsza realizacja inwestycji i większa elastyczność w działaniu. Warto podkreślić, że w formie dokumentowej przedsiębiorcy mogą zawierać nie tylko główne umowy, ale też aneksy, zgody, porozumienia dotyczące zmiany rat czy warunków użytkowania. To znaczące ułatwienie prowadzenia biznesu, oszczędzające zarówno czas jak i koszty.

Izabela Korczakowska, wiceprzewodnicząca Rady ZPL, wiceprezeska IMPULS-LEASING Polska:

Zdalne podpisywanie umów leasingowych bez potrzeby użycia podpisu kwalifikowanego to cyfrowa zmiana dla polskiego rynku leasingowego, przynosząca korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i firmom leasingowym. Od 13 lipca nowe przepisy umożliwią e-leasing, co oznacza, że przedsiębiorcy będą mogli zawierać umowy online, np. przez e-mail czy SMS, bez drukowania dokumentów. Leasing realizowany w pełni online ułatwi życie przedsiębiorcom i stanowi impuls do dalszej cyfryzacji usług finansowych. Nowe przepisy oznaczają znaczącą automatyzację i uproszczenie procesów, szybszą realizację transakcji oraz obniżenie kosztów operacyjnych poprzez efektywniejsze wykorzystanie zasobów ludzkich. E-leasing to kluczowy moment dla branży leasingowej, który wprowadza ją w nową erę automatyzacji i zwiększa dostępność usług dla MŚP.

Andrzej Krzemiński, wiceprzewodniczący Rady ZPL, prezes Pekao Leasing:

Pamiętać należy, że zdalne podpisywanie umów leasingowych jest obecne już w naszym systemie. Znaczącym okresem okazał się czas pandemii oraz to, że w jego trakcie biznes tak całkowicie nie zamarł. Firmy leasingowe bądź to korzystały z podpisu kwalifikowanego bądź z aplikacji e-Obywatel czy form wideo autoryzacji. Równoległe z tymi próbami mieliśmy do czynienia z jednoznacznie brzmiącym, archaicznym stwierdzeniem w Kodeksie cywilnym, że tylko umowa podpisana własnoręcznie jest prawnie wiążąca. Rodziło to ryzyko w przypadku sporu np. braku spłat rat, że strona umowy może dowodzić przed sądem, iż skoro umowa nie została podpisana zgodnie z wymogami KC to jej w zasadzie nie ma. Wejście e-leasingu to krok milowy dla całej branży leasingowej. Dzięki podpisanej 6 czerwca 2025 r. ustawie deregulacyjnej, umowy leasingowe będzie można zawierać w pełni zdalnie – bez konieczności użycia podpisu kwalifikowanego czy biometrycznego. To ogromne uproszczenie procesów, realna oszczędność czasu i kosztów oraz znaczna redukcja formalności. E-leasing zwiększy dostępność usług, szczególnie dla MŚP, przyspieszy obsługę klientów i wesprze cyfrową transformację rynku. To szansa na rozwój nowoczesnych, elastycznych modeli współpracy i dalszy wzrost całej branży.

*Ankieta „Badanie potrzeb klientów w zakresie cyfryzacji procesu leasingowego” została przeprowadzona na stronie www ZPL oraz w portalach klienta i stronach www niektórych firm członkowskich w kwietniu i maju 2025 roku. Wzięło w niej udział 385 klientów. Dominowały mikrofirmy zatrudniające do 5 pracowników – 81,5%. Zdecydowaną większość respondentów stanowiły jednoosobowe działalności gospodarcze (82%). 

Do pobrania:

Informacja prasowa docx

Informacja prasowa pdf

Zdjęcie Moniki Constant


Kontakt dla mediów:

Katarzyna Ostrowska

Dyrektorka ds. komunikacji i PR

e-mail: katarzyna.ostrowska@leasing.org.pl

tel.: (+48) 697 770 498