11 lutego 2025

Firmy leasingowe policzą ślad węglowy

  • Związek Polskiego Leasingu zakończył prace nad standardem obliczania śladu węglowego aktywów branży leasingowej
  • To wyjątkowe i innowacyjne rozwiązanie w skali całej Europy
  • Metodologia oraz baza benchmarków została przygotowane przy udziale Fundacji Climate&Strategy

Branża leasingowa stoi w obliczu dynamicznych zmian związanych z intensyfikacją procesu dekarbonizacji gospodarki, odpowiadającego na postępujące ocieplenie klimatu. Stale rosnące w ostatnich latach globalne emisje gazów cieplarnianych prowadzą do przyspieszenia zjawiska zmiany klimatu i zintensyfikowania jego konsekwencji. Reakcją branży leasingowej na ten proces jest wprowadzenie mechanizmów redukujących emisję gazów cieplarnianych, których kluczowym etapem jest obliczanie śladu węglowego.

Związek Polskiego Leasingu zakończył w ramach projektu ESG przygotowanie wytycznych w zakresie liczenia śladu węglowego portfela aktywów leasingowych. Po wdrożeniu stanie się standardem raportowania dla firm członkowskich ZPL.

- Zakończyliśmy prace nad metodologią i narzędziem do liczenia śladu węglowego w branży leasingowej. Z naszej wiedzy wynika, że nie ma takiego innego standardu na rynku europejskim do sektorowego liczenia śladu węglowego wśród klientów firm leasingowych. Chcemy w ten sposób zachęcać naszych klientów do ograniczania śladu węglowego i zazielenia aktywów. Chcemy, by cała branża leasingowa posługiwała się tym samym standardem i stosowała te same benchmarki dla swoich aktywów  – mówi Monika Constant, prezeska ZPL.

Metodyka została opracowana przez zespół ekspertów Związku Polskiego Leasingu i przedstawicieli firm członkowskich, ze wsparciem eksperckim Fundacji Climate&Strategy, która specjalizuje się w liczeniu i redukowaniu śladu węglowego firm, a także w tworzeniu zaawansowanych modeli obliczeniowych śladu węglowego.

- ZPL przekazuje firmom członkowskim dwa ważne dokumenty, które – mamy nadzieję - okażą się istotnym wsparciem w procesie raportowania zrównoważonego rozwoju. Pierwszy to metodologia liczenia śladu węglowego dla aktywów finansowanych przez firmy leasingowe. Metodologia obejmuje teraz wszystkie kategorie aktywów zgodnie z układem statystycznym ZPL. Dla zapewnienia spójności rekomendacji zawartych w metodologii z praktyką rynku w Europie, była ona przedmiotem szczegółowych konsultacji na forum europejskiej federacji leasingu i najmu Leaseurope, w trakcie których potwierdzono prawidłowość wypracowanego podejścia i rozwiązań – tłumaczy Mieczysław Woźniak, doradca zarządu ING Lease oraz przewodniczący Komitetu Sterującego Grupy ds. ESG w ZPL.

Jak dodaje, drugim narzędziem jest baza benchmarków aktywów finansowanych przez firmy leasingowe. Zawiera ona aż 120 benchmarków dla samochodów osobowych, samochodów dostawczych, ciągników siodłowych, autobusów, naczep/ przyczep chłodni, innych pojazdów oraz lokomotyw.

- Benchmarki zostały zbudowane w oparciu o dane firm członkowskich, dane pozyskane od klientów oraz bazy danych KE. Obecnie kontynuowane będę pracę nad zbudowaniem benchmarków dla poszczególnych kategorii aktywów w ramach segmentu maszyny i urządzenia, a także dla sprzętu IT – mówi Mieczysław Woźniak.

- Cieszymy się ze mogliśmy wesprzeć całą branżę leasingowa w wypracowaniu nie tylko jednolitych standardów branżowych, ale też ponad stu wskaźników pomagających w obliczeniach emisji portfelowych opartych na szczegółowych danych firm członkowskich ZPL. Ta inicjatywa to unikalny w skali europejskiej przykład współpracy branżowej, dzięki której można znacząco uprościć spełnienie wymogów CSRD i ESRS, jednocześnie wdrażając jednolite standardy w branży – mówi Łukasz Dobrowolski, dyrektor ds. strategii klimatycznych i rynku energii w Fundacji Climate&Strategy.

W kontekście raportowania śladu węglowego jednym z największych w nadchodzących latach wyzwań dla przedsiębiorstw z branży leasingowej będzie unijna dyrektywa CSRD. Poza wymogiem raportowania emisji z Zakresów 1 i 2 (zgodnie z GHG Protocol), wymaga ona od firm ujawniania także informacji o najważniejszych kategoriach Zakresu 3. Z punktu widzenia firmy leasingowej chodzi o Kategorie 2 i 13 oraz – w szczególnych przypadkach – Kategorię 15. Kategorie te dotyczą portfela aktywnych umów leasingowych i nowo nabywanych środków trwałych, a więc śladu węglowego związanego z przedmiotami leasingu. Ze względu na strukturę portfela większości firm, znacząca część śladu węglowego będzie związana z leasingowanymi pojazdami. Jego mierzenie i – w kolejnym kroku – redukcja, mogą mieć poważne implikacje biznesowe, wpływając na konkurencyjność firmy i jej pozycję na rynku.

- Wdrożenie stałego monitoringu śladu węglowego i działań redukcyjnych to nie tylko element raportowania niefinansowego czy przejaw dojrzałości firmy w obszarze ESG, ale w coraz większym stopniu czynnik wpływający na konkurencyjność firmy – mówi Monika Constant.

Informacja prasowa doc

Informacja prasowa pdf

Monika Constant zdjęcie

Mieczysław Woźniak zdjęcie

Łukasz Dobrowolski zdjęcie


Kontakt dla mediów:

Katarzyna Ostrowska

Dyrektorka ds. komunikacji i PR

e-mail: katarzyna.ostrowska@leasing.org.pl

tel.: (+48) 697 770 498