Firmy leasingowe policzą ślad węglowy
Związek Polskiego Leasingu kończy zatwierdzania metodologii mierzenia śladu węglowego. Na początku stycznia zostaną także opublikowane benchmarki dla niektórych kategorii aktywów.
Branża leasingowa stoi w obliczu dynamicznych zmian związanych z koniecznością dekarbonizacji gospodarki, co stanowi odpowiedź na postępujące ocieplenie klimatu. W ostatnich latach zjawisko globalnego ocieplenia przyspieszyło, a reakcją na ten proces jest wprowadzenie w ramach mechanizmów redukujących emisję gazów cieplarnianych, a wśród nich badania śladu węglowego.
Związek Polskiego Leasingu wychodzi naprzeciw tym wymaganiom i kończy w ramach projektu ESG wytyczne w zakresie liczenia śladu węglowego w firmach leasingowych z uwzględnieniem portfela aktywów leasingowych. ZPL wspiera w tym Fundacja Climate Strategies Poland. Po wdrożeniu stanie się standardem raportowania dla firm członkowskich ZPL.
- Finalizujemy prace nad metodologią i narzędziem do mierzenia śladu węglowego w branży leasingowej. Z naszej wiedzy wynika, że nie ma takiego innego narzędzia na rynku europejskim do sektorowego mierzenia śladu węglowego wśród klientów firm leasingowych. Chcemy w ten sposób zachęcać naszych klientów do ograniczania śladu węglowego i zazielenia aktywów. Będziemy także stosować te same benchmarki dla wszystkich firm leasingowych – mówi Monika Constant, prezeska ZPL.
Metodyka będzie możliwa do pobrania dla firm członkowskich w panelu członkowskim od 20 grudnia 2024 roku. Na początku 2025 roku zakomunikujemy także benchmarki dla niektórych kategorii aktywów (najpóźniej do 7 stycznia).
W kontekście raportowania śladu węglowego jednym z największych w nadchodzących latach wyzwań dla przedsiębiorstw z branży leasingowej będzie unijna dyrektywa CSRD. Poza wymogiem raportowania emisji z Zakresów 1 i 2 (zgodnie z GHG Protocol), wymaga ona od firm ujawniania także informacji o najważniejszych kategoriach Zakresu 3. Z punktu widzenia firmy leasingowej chodzi o Kategorie 2 i 13 oraz – w szczególnych przypadkach – Kategorię 15. Kategorie te dotyczą portfela aktywnych umów leasingowych i nowo nabywanych środków trwałych, a więc śladu węglowego związanego z przedmiotami leasingu. Ze względu na strukturę portfela większości firm, znacząca część śladu węglowego będzie związana z leasingowanymi pojazdami. Jego mierzenie i – w kolejnym kroku – redukcja, mogą mieć poważne implikacje biznesowe, wpływając na konkurencyjność firmy i jej pozycję na rynku.