Leasing i Ubezpieczenia. Relacja z 3. edycji
Ponad 300 uczestników, dyskusje w trakcie paneli, a także w kuluarach. W Jachrance odbyło się trzecie spotkanie branży leasingowej i ubezpieczeniowej. Uczestnicy rozmawiali m.in. o nowych kierunkach rozwoju, innowacjach technologicznych, zarządzaniu ryzykiem, regulacjach prawnych i współpracy.
29 i 30 października odbyła się 3. edycja konferencji, organizowanej przez Związek Polskiego Leasingu (ZPL) Leasing & Ubezpieczenia. To doroczne, dwudniowe wydarzenie stanowi dla przedstawicieli leasingu i sektora ubezpieczeń dogodną platformę wymiany doświadczeń. Podczas paneli dyskusyjnych i wystąpień prezentowane są nowe, inspirujące trendy. Uczestnicy dyskutują o tym, co ma wpływ na ich działalność oraz zwiększa konkurencyjność branży leasingowej i ubezpieczeniowej.
Konferencję otworzyła Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu oraz Marcin Balicki, prezes Millennium Leasing oraz przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu. Jak podkreślali, nadrzędnym celem wydarzenia jest spotkanie się branż ubezpieczeniowej i leasingowej, dialog o rozwiązaniach i pomysłach oraz współpracy.
Tuż po nich głos zabrał Bartosz Grześkowiak, członek zarządu PZU, diamentowego partnera konferencji. Podkreślił on dobrą kondycję rynku leasingu, choć nie wszystkie jego segmenty rozwijają się harmonijnie.
- Obserwujemy wzrosty, generowane przez samochody osobowe. Równocześnie mamy świadomość kryzysu, który trapi branżę transportu ciężkiego – powiedział. - Inna kwestia to tempo rozwoju segmentu ubezpieczeń majątkowych w leasingu – dodał.
Nowe kierunki rozwoju
W panelu otwarcia konferencji, moderowanym przez Wojciecha Kmiecickiego, dyrektora Biura Klienta Strategicznego i Leasingu w PZU, uczestnicy rozmawiali o „Ewolucji produktów ubezpieczeniowych dla leasingu: kierunkach i wyzwaniach”. Jakub Sajkowski, dyrektor zarządzający ds. klienta korporacyjnego w PZU, zwracał uwagę na potrzebę szukania nowych kierunków rozwoju.
- Rynek ubezpieczeń pozakomunikacyjnych w leasingu jest wciąż w cieniu ubezpieczeń komunikacyjnych. Systematycznie się rozwija, jednak nadal nie osiągnął pełni możliwości. W mojej ocenie już wkrótce ma szansę stać się języczkiem u wagi. Można go szacować nawet na 500-700 mln zł składki przypisanej – mówił Jakub Sajkowski.
I jak dodawał, w przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych w leasingu składka liczona jest już w miliardach złotych.
Pozostali uczestnicy - Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający w Santander Leasing oraz Katarzyna Szerling, wiceprezeska zarządu mLeasing – podkreślali dynamikę zmian na rynku, związaną z „powrotem” aut do salonów po pandemicznych zawirowaniach, presją cenową aut elektrycznych z Chin, perturbacje w branży transportu ciężkiego i oczekiwanie na impuls prorozwojowy, jaki stanowić będą pieniądze z KPO.
Katarzyna Szerling mówiła, że mamy obecnie do czynienia ze „zmianami tektonicznymi” – w związku ze zmianą formuły finansowania (AaaS - „asset as a service”), ewolucją modelu sprzedaży – z dealerskiego na agencyjny oraz obserwowanymi zmianami technologicznymi.
- Nie same procesy, gdzie dostarczamy produkt obudowany usługami jest wystarczające, klient musi być przekonany, że może skorzystać także z naszej wiedzy eksperckiej. To będzie budować nasze wspólne długofalowe kontakty i współpracę – mówiła Katarzyna Szerling.
Z kolei Mariusz Włodarczyk podkreślił, że obie branże powinny szukać wspólnych rozwiązań, aby klienci mieli odwagę w inwestowaniu. A Jakub Sajkowski, że oferta ubezpieczeń dla leasingu, ewoluuje w kierunku rozszerzania zakresu ubezpieczenia.
Transformacja cyfrowa
W innym panelu „Transformacja cyfrowa w ubezpieczeniach: Przełamywanie barier i wykorzystywanie możliwości” Anna Grajkowska, ekspertka grupy ds. ubezpieczeń ZPL i członek zarządu PeUF, mówiła, że klient leasingowy to klient wyedukowany. Oczekuje wysokich standardów obsługi. Dlatego też branża leasingowa z niecierpliwością czeka na zapowiedziane zmiany w prawie, które umożliwią zdalne zawieranie umów leasingu, bez wymogu mokrego podpisu.
- W leasingu bardzo skupiamy się na automatyzacji procesów i także w tej części usługi jaką są ubezpieczenia w leasingu taka automatyzacja jest niezbędna. Także nasi klienci zwracają uwagę na konieczność obsługi zdalnej przy zawarciu umowy leasingu i ubezpieczenia do niego, monitoringu płatności. A także na możliwość zdalnej obsługi wznowień umowy – mówiła Anna Grajkowska.
- Istotnym trendem w ubezpieczeniach i leasingu jest transformacja cyfrowa. Przez pryzmat cyfryzacji rozumiemy zarówno cyfryzację bazową, jak i wdrażanie innowacji. Cyfryzacja bazowa jest wymagana przez naszych klientów i przykładami takich działań są self-service MojePZU, z którego korzysta już blisko 5 mln klientów, jak i rozwiązania RPA obsługujące 11 milionów operacji i zadań rocznie w naszym back-office – wskazał Marcin Kurczab, dyrektor ds. innowacji w Grupie PZU.
Podsumowując dyskusję Marcin Kurczab zauważył: „Biznes leasingowy aktywnie podąża za trendami. Technologia jest gotowa, kwestia wdrożenia sprowadza się do czasu, pieniędzy i modelu współpracy. Cały proces musi być prokliencki. Chodzi o to, by tworzyć sytuacje win-win”.
Zmiany prawne
Branża leasingowa żyje formą dokumentową przy umowie leasingu, a ubezpieczeniowa – rekomendacjami dystrybucyjnymi Komisji Nadzoru Finansowego. Tomasz Kruzel, dyrektor Departamentu Prawnego w BNP Paribas Cardif poinformował, że na początku listopada możemy spodziewać się ogłoszenia wstępnej propozycji nadzoru.
Jacek Rakowski, dyrektor Departamentu Prawnego w mLeasing, przypomniał w kontekście wprowadzenia formy dokumentowej w leasingu: „O ile autorem dotychczasowego pojęcia umowy leasingu jest prof. Jerzy Poczobut, o tyle twórcą obecnej definicji jest ZPL. Zatem pełna odpowiedzialność za końcowy efekt spoczywa w tym zakresie na nas jako branży leasingowej.”
Z kolei kolejny uczestnik panelu Jerzy Strasz, dyrektor Wydziału Prawnego Millennium Leasing przestrzegał: „Przy olbrzymim sukcesie jakim jest przejście umowy leasingu z formy pisemnej na formę dokumentową, to utrzymanie rygoru nieważności jest eksperymentem procesowym. Nie ma w orzecznictwie żadnych przykładów, na których sądy mogłyby się oprzeć oceniając ważność takiej umowy. W przeciwieństwie do umów pożyczki i kredytu w procesie sadowym może wystąpić wówczas ryzyko podważenia ważność umowy leasingu.”
Zarządzanie ryzykiem
Dynamiczna dyskusja wywiązała się również podczas panelu „Strategie w zarządzaniu ryzykiem dla branży leasingowej i ubezpieczeniowej”
Dariusz Idzikowski, manager, Zespół Rozwoju Majątkowych Programów Generalnych, Warta, chwalił bazę Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który tak wiele zrobił dla obszaru ubezpieczeń komunikacyjnych. Artur Bogocz, dyrektor ds. obsługi szkód klientów korporacyjnych w PZU, podał przykład tego, jak istotne jest dziś umiejętne korzystanie z danych i uważne przetwarzanie informacji.
- W ubiegłym roku (2023) branża ubezpieczeniowa w Polsce odnotowała 38 tys. prób wyłudzeń na łączną kwotę 450 mln zł. Podkreślam: mówię wyłącznie o sytuacjach z jednego roku i przypadkach, gdy ubezpieczyciele zapobiegli próbie wyłudzenia – powiedział Artur Bogocz.
Marcin Seklecki, dyrektor ds. Likwidacji Szkód Komunikacyjnych w ERGO Hestia, podkreślał z kolei, że to ogromna kwota, ale w proporcji do sumy składek to zaledwie 1,5 proc.
- Tylko w ciągu jednego roku do UFG wpłynęło 55 mln zdjęć z zdarzeń komunikacyjnych. To jedynie przykład wielkości bazy danych jakie gromadzimy w UFG - mówił Seklecki. Zwracał przy tym uwagę na dobrą rynkową wymianę informacji pomiędzy zakładami ubezpieczeń i leasingodawcami w kontekście fraudów.
- Istotną częścią działalności leasingowej jest zarządzanie ryzykiem. Nie da się go całkowicie wyeliminowanie. W tym obszarze najwięcej jest do zrobienia w zakresie wymiany informacji. Dosyć sprawnie radzimy sobie z pozyskiwaniem informacji o kliencie, jego zachowaniu płatniczym. Tego czego mi brakuje to wykorzystywanie tych informacji do kwotowania składek – powiedział Maciej Kijo, członek zarządu Pekao Leasing, wiceprzewodniczący Rady ZPL. - Dzisiejsze podejście ubezpieczycieli polega na rozróżnianiu sposobu użytkowania: leasing czy najem. Jak najem to drożej. To nie wystarczy – dodał.
Według Artura Bogocza, ubezpieczyciele powinni w większym stopniu skupić się nie na wypłacie odszkodowania, ale na obsłudze całego procesu, w tym również dostosowując do potrzeb klienta i jego roli w tym procesie.
- Potrzebne jest zindywidualizowanie oferty ubezpieczeniowej, tak aby była ona oparta na parametrach umowy leasingu, np. długości umowy leasingu, wartości rezydualnej przedmiotu, której ryzyko powinno być w inny sposób kwotowane, niż tej części która wynika z użytkowania przedmiotu leasingu w trakcie umowy – podsumował Maciej Kijo.
Równe składki
W tegorocznej konferencji wrócił temat zarządzania przez ubezpieczycieli zrównoważonym kosztem składek w zależności od kanału sprzedaży, czy to leasingu, bancassurance, kanałów masowych czy dilerów. Dyskusja była moderowana przez Ergo Hestię, a do udziału zaproszeni zostali brokerzy (MAK International, WTW), jak i inni ubezpieczyciele (Compensa, UNIQA, Warta). Zdaniem brokerów, cena powinna być niższa lub taka sama, jaką daje inny pośrednik. A według ubezpieczycieli klient powinien mieć składkę, która podąża za nim, bez względu na to w jakim kanale dystrybucji. Leszek Ignaczewski, zastępca dyrektora ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w Biurze Ubezpieczeń Korporacyjnych, Ergo Hestia, podsumował dyskusję wyrażając wątpliwość, czy stawki istotnie powinny być równe.
Wsparcie technologii
Uczestnicy panelu „Innowacje technologiczne jako motor efektywności w sektorze leasingowym i ubezpieczeniowym” rozmawiali o tym jakie technologie już są i jakie produkty już wspierają współpracę. Piotr Gajda, dyrektor ds. rozwoju biznesu, WAGAS, mówił, że przy szkodach na pierwszej linii są boty, które przyjmują zgłoszenie, weryfikują dokumenty, zakwalifikowują zdarzenie do właściwego procesu likwidacji szkody.
Zdaniem Cezarego Świerszcza, prezesa Unext, siłą rozwoju technologicznego na styku ubezpieczeń i leasingu jest "Brygada RR", czyli rentowność i ryzyko. To one stoją za wykorzystaniem sztucznej inteligencji i machine learningu w modelowaniu ryzyka, jego ocenie, likwidacji szkód i w innych obszarach.
- Sztuczna inteligencja wspomaga przeciwdziałanie fraudom, ale patrząc kompleksowo wspiera np. dzięki umiejętności rozpoznawania obrazów eliminuje próby wykorzystywania tych samych obrazów przy różnych zdarzeniach, wpływając na obniżenie ryzyka i zwiększenie rentowność produktu. Łączność poprzez API, połączenie silników taryfowych, z systemami operacyjnymi firm leasingowych umożliwiają zindywidualizowanie ceny dla klienta w czasie rzeczywistym. Również wyeliminowanie papieru pozwoli na szybszy rozwój na rynku e-commerce - mówił Cezary Świerszcz.
Konferencja Leasing&Ubezpieczenia to także okazja do zaprezentowania się przez partnerów wydarzenia. "To nigdy nie było takie proste..." pod takim hasłem odbyła się prezentacja Lease Service 24. O innowacyjności w procesie obsługi likwidacji szkód mówiła Sylwia Świech i Sergiusz Szarata, Lease Service 24. Na temat nowych możliwości w ubezpieczeniach i zarządzaniu programami, opowiadał Piotr Podleśny, wiceprezes zarządu Marsh, podkreślając znaczącą rolę AI w procesie transformacji. Nowe technologie i ich istotny wpływ na branże: leasingową i ubezpieczeniową, zaznaczała w swoim wystąpieniu Marlena Wilk, Director of Strategic Advisory&Digital Solutions z Altkom Software. Natomiast Tobiasz Bury, prezes firmy Carrot, zaprezentował korzystne modele obsługi szkód całkowitych i organizacji sprzedaży pojazdów uszkodzonych poprzez swoją platformę.
Ważny networking
W drugim dniu konferencji odbyły się warsztaty. O nowej rekomendacji U i wnioskach dla dystrybucji ubezpieczeń w branży leasingowej opowiedzieli Łukasz Szymański, Partner w Taylor Wessing i dr Magdalena Jaczewska-Żurek, Senior Associate w Taylor Wessing. Warta przygotowała dla uczestników warsztat o naruszeniach danych osobowych. Z kolei Ergo Hestia o tym jak ubezpieczać i nie stracić.
Oprócz dyskusji, wykładów i warsztatów na tematy stricte branżowe, w programie znalazły się też spotkania, które sprzyjały autorefleksji (np. wykład dr Leszka Mellibrudy „5 zjawisk psychologicznych towarzyszących decyzji leasingowej klienta (w świetle neuronauki)”, praktyka jogi lub Tai Chi), pokazywały praktyczne zastosowania innowacji („Wstęp do praktycznej obsługi dronów wraz pokazem lotu drona”) lub po prostu sprzyjały integracji.
W tegorocznej edycji konferencji Leasing&Ubezpieczenia wzięło udział 300 uczestników, w tym uczestniczących zdalnie. Dzięki zastosowanej aplikacji konferencyjnej, uczestnicy mieli możliwość reagowania na bieżąco na przebieg wydarzenia: odpowiadania na pytania prowadzącego, kierowania pytań do prelegentów, uczestnictwa w sondach. Co ciekawe, za najważniejsze oczekiwanie związane z konferencją uznali networking, a w dalszej kolejności: zdobywanie wiedzy i inspiracji.
Poniżej do pobrania wybrane prezentacje z konferencji:
Carrot - ubezpieczenia-leasing-konf 2024-10-29 R16_9.pdf
Kongres Leasing Ubezpieczenia prezentacja Marsh 2024V2.pdf
Mierzenie sladu węglowego_Leasing&Ubezpieczenia_30.10.2024.pdf
Szczególne podziękowania dla Partnerów konferencji, którymi byli:
Zapraszamy do obejrzenia relacji zdjęciowej z wydarzenia
Link do całej galerii: FOTO - do obejrzenia przez One Drive
FOTO - do obejrzenia przez Google Drive
FOTO - do pobrania z Wetransfer