

Projekt Leasing 2040: branża leasingowa gotowa na przyszłość
- Leasing 2040 to mapa możliwych kierunków rozwoju branży na kolejne dekady
- Kluczowe obszary to ekologia, cyfryzacja i usługi szyte na miarę
- ZPL będzie wspierać branżę w wyborze priorytetów i wdrażaniu innowacji
Związek Polskiego Leasingu zakończył proces futures thinking, którego celem było wypracowanie wizji rozwoju branży leasingowej w perspektywie roku 2040. W inicjatywie „Leasing 2040” wzięli udział liderzy firm leasingowych, eksperci, studenci oraz przedstawiciele świata innowacji, by wspólnie określić kierunki, w jakich powinien podążać sektor w dobie transformacji technologicznej, ekologicznej i społecznej.
Wnioski i rekomendacje wynikające z projektu zostały zaprezentowane podczas 7. już edycji e-Leasing Day. Doroczna konferencja organizowana przez Związek Polskiego Leasingu właśnie wystartowała i potrwa do jutra. Wydarzenie gromadzi kluczowych przedstawicieli sektora leasingowego i technologicznego.
Proces, przeprowadzony z udziałem Zuzanny Skalskiej i Rafała Kołodzieja, wskazał trzy horyzonty zmian, które będą kształtować przyszłość leasingu: ekspansję ekologii i elastycznych usług, transformację modelu działania w duchu gospodarki obiegu zamkniętego oraz hiperpersonalizację opartą na danych i technologii.
Wśród kluczowych wniosków znalazły się:
- konieczność intensywnego finansowania eko-aktywów i wspierania oceny ekologicznej,
- rozwój modeli XaaS (everything-as-a-service) oraz ekonomii współdzielenia,
- wdrażanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji i digitalizacji,
- wsparcie klientów indywidualnych dzięki hiperpersonalizowanym usługom,
- rola leasingu jako narzędzia wspierającego dobrostan, rekreację oraz zdrowie.
- Warsztaty zostały zorganizowane zgodnie z metodologią futures thinking, której założeniem jest traktowanie przyszłości jako narzędzia do podejmowania decyzji tu i teraz, a nie próby jej przewidywania. Podczas warsztatów uczestnicy analizowali m.in.: megatrendy, czyli obraz dużych, globalnych zmian i ich potencjalny wpływ na branżę leasingową, sygnały zmian – pojawiające się innowacje w różnych branżach, które mogą mieć wpływ na transformację świata leasingu - mówi Krzysztof Polcyn, dyrektor Departamentu Innowacji w EFL, lider projektu, współlider Grupy ds. digitalizacji ZPL. - Wskazywaliśmy na możliwe kierunki rozwoju usług finansowych wynikające z upowszechnienia nowych technologii i zmiany zachowań ludzi. Tworzyliśmy różne scenariusze przyszłości, a także omawialiśmy rolę Związku Polskiego Leasingu w realizacji tych scenariuszy – dodaje.
W ramach rekomendacji płynących z raportu dla ZPL wskazano m.in. potrzebę promocji zielonej transformacji cyfrowej w tym konieczność uznania leasingu jako kwalifikowanego kosztu w projektach zielonej transformacji z wykorzystaniem funduszy lub dotacji, promocję legislacji wspierającej dalszą digitalizację branży i otwarcie jej na obszar konsumencki i gospodarkę obiegu zamkniętego oraz wspieranie nowych modeli usług opartych na doświadczeniu klienta i współpracy międzysektorowej.
– Leasing 2040 to nie gotowa strategia, ale zestaw możliwych kierunków, z których musimy wspólnie wybrać te najważniejsze dla naszej branży i Związku. To zaproszenie do refleksji, decyzji i działania tu i teraz – podkreśla Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu. – Naszą rolą jako ZPL jest nie tylko reprezentowanie interesów branży, ale aktywne kreowanie przyszłości poprzez współpracę, inicjowanie innowacyjnych projektów czy przygotowanie nowych modeli biznesowych ale także odpowiedzialne przywództwo – dodała.
Projekt „Leasing 2040” jest ważny dla polskiego sektora leasingowego, bo to dowód na to, że branża nie tylko nadąża za zmianami, ale jest gotowa je współtworzyć.


Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu
Krzysztof Polcyn, dyrektor Departamentu Innowacji w EFL, lider projektu, współlider Grupy ds. digitalizacji ZPL
Do pobrania:
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Ostrowska
Dyrektorka ds. komunikacji i PR
e-mail: katarzyna.ostrowska@leasing.org.pl
tel.: (+48) 697 770 498